Expoziția artistului român
stabilit la Paris, Doru Covrig, a populat cu sculpturile și desenele sale
spațiul expozițional de la galeriile Jecza-Triade, în luna octombrie.
Bronzurile
artistului se compun printr-o aranjare aleatorie de forme suprapuse, aflându-se
într-un loc intermediar între ordine și haos. Sculpturile refac tipologia
corpului uman atât prin suprapuneri aleatorii pe verticală, cât și prin
alăturări pe plan vertical-orizontal. Repetițiile, în ambele planuri, refac
arhetipurile turnului și ale labirintului, astfel încât corpul uman devine
simbol al spațiului. Alăturarea de 30 de miniaturi ale corpului uman, doar
aparent simetrice, amintește de o armată sau de perioade de uniformizare a
societății, care ar putea fi și cea actuală. Corpurile sau busturile suprapuse
sau aliniate sunt fie turnate solid, fie lăsate doar simple contururi golite de
conținut.
O parte din lucrări sunt purtătoare a unor litere,
cuvinte fragmentate ale căror semnificații nu primează ca importanță.
Fascinația cuvântului în sine, în orice limbă ar fi acesta, face ca importanța
cărții să fie alăturată sculpturilor. Litere ca idei și arhetipuri ale culturii
cărții se suprapun fie pe personaje, fie pe cuburi ale căror suprafețe sunt rearanjate
pe verticală, astfel încât suprafețele pline și spațiile să coexiste.
Într-un interviu, Doru Covrig afirmă că la un vernisaj a
vorbit despre sculpturile sale Guttenberg, „ca sistem de comunicare sau ca
motiv; despre dominația literelor”. În același interviu sculptorul afirmă
despre lucrările sale că „materialul nu are cea mai mare importanță. Eu
sculptez idei”(Adriana Cârcu, Povestea
zilelor noastre, ICR, 2009).
Expoziția trebuie privită ca întreg, conceptul
impunându-se în fața singularității lucrărilor. Fiecare lucrare reprezintă un
pion în realizarea conceptului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu