miercuri, 6 noiembrie 2013

MIRCEA CANTOR. Q.E.D.

MNAC
10 aprilie 2013-10 aprilie 2014


Mircea Cantor s-a născut în 1977 la Oradea. Trăiește și lucrează ”pe Pământ”, la Paris și la Cluj .
Expoziția Q.E.D. s-a deschis publicului în data de 10 aprilie 2013, la MNAC, București, ca primă expoziție personală a artistului în România, reunind 30 de titluri de fotografii, filme, desene și sculpturi din 1999 până în prezent.

Premisa expoziției (Quod Erat Demonstrandum) este exploatarea unor simboluri în cadrul unui spațiu simbolic precum Casa Poporului. Lucrările rezonează cu geneza și istoria clădirii cu încărcături negative, integrându-se, pe parcursul primului etaj, printre decorațiunile arhitecturale originale. Violența lumii este un ecou constant în lirismul artei lui Mircea Cantor, în permanență metamorfozabilă.

Deschiderea expoziției este desăvârșită de explozia Grandorii, într-o acțiune ce stă sub semnul perisabilului. Sic Transit Gloria Mundi ilustrează fascinația umană pentru strălucirea trecătoare. Cercul, simbol al trecerii ciclice, al continuității și nu a stagnării, înglobează întreaga umanitate, îngenuncheată în fața unui lucru atât de mărunt precum vanitatea. Fitilul aprins din care, la scurte momente după aprindere, nu va mai fi rămas decât o urmă, un ecou stins și întunecat al Măreței, este fără îndoială o provocare la reflecție.

În paralel cu supradimensionata Gloria Mundi, succesiunea caleidoscopică Holy Flowers propune o incursiune în lumea israelită. Seria de fotografii oximoronice ilustrează controversatul subiect sub forma unor mandale rezultate prin mitoză artificială. Armamentul este privit ironic dintr-o perspectivă cultică, sugerând o geometrie divină, o armonie naturală.

Deeparture este o deviație de la cursul natural al lucrurilor. Un lup și o căprioară, situați nu departe de extremele lanțului trofic, sunt urmăriți îndeaproape în interiorul unui cub alb, steril, unde reacțiile lor sunt suprimate de lipsa zonei de confort specifice fiecăruia. Căprioara este privată de orice obstacol natural după care s-ar putea feri, iar lupul singur este lipsit de mediul specific momentului de atac. Urmărind același laitmotiv, violența, filmul merge până la sublimarea ei, expunând același punct culminant și sustrăgând deznodământul așteptat în tensiune. Nici un act direct de agresivitate nu este astfel surprins, însă filmul este incontestabil marcat de povara psihologică. Anxietatea publicului, în concordanță cu neliniștea animalelor, este augmentată prin lipsa unei coloane sonore, care perminte sunetelor viscerale să fie adosate imaginii.

Fishing Fly, un avion de vânătoare cu trimitere directă la aurul negru și la mirajul îmbogățirii având drept consecință directă distrugerea naturii, este instalat pe podeaua sălii principale, ca o epavă a intereselor omenirii.

În sala următoare, o casă maramureșeană este strămutată pe podeaua rigidă, protejată de brâuri intersectate ce încorsetează inclusiv geamurile. Efemeritatea și zădărnicia efortului apotropaic popular sunt sugerate de neterminarea acoperișului, ce supune locuința intemperiilor. Și totuși, lucrarea permite mai multe interpretări, putând ilustra, în direcția opusă, nevoia de protecție față de terestru, și deschiderea voluntară către voința divină. Ca un ecou, un clopot senin dar neputincios, vocea unui copil răsună repetitiv: I decided not to save the world, în timp ce un Cer Variabil este preconizat pe tavan.

Etajul superior prezintă o serie de filme de scurtă durată, în care tema generală a expoziției este din nou exploatată. Wind Orchestra este o antiteză a armoniei sonore din titlu, cu instrumentul care o produce. Cuțitul devine un obiect al jocului de copii, și chiar un creator al muzicii sferelor. Vertical ascension urmărește același joc inocent cu un obiect al violenței.

Q.E.D. este astfel un ansamblu de expresii, pledând pentru o lume purificată și împotriva distrugerii sufletului și naturii.


Autor: Alexandra Bârză

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu