12 septembrie 2013 -31 octombrie 2013
32 de sculpturi în bronz, piatră, fier şi aluminiu au format expoziţia retrospectiva
a sculptorului Grigorie Minea, organizată la Muzeul de Artă Timişoara în perioada 12 septembrie -31 octombrie. Creaţia
artistului, prezentată în cadrul
vernisajului de Ioana
Beldiman, prof.dr. la Universitatea Naţională de Arte Bucureşti, este centrată în
jurul umanului, fie că vorbim de portrete, nuduri sau compoziţii alegorice.
Grigorie Minea rămâne fidel unui tip de reprezentare
clasică,
prin preferinţa pentru bust şi figura întreagă, prin tematică
şi prin concentrarea formelor, manifestându-se în graniţele
limbajului sculptural tradiţional, în linia generală a sculpturii descinse din vechii greci. Adam
şi Eva, Pieta, Buna-Vestire, Dansul Salomeei, Maria, Cap
de fata, Zbor, Pasare, Brâncuşi sunt lucrări ce se remarcă printr-o vivacitate a expresiilor şi prin
rafinamentul modelajului.
Chipurile alegorice simplificate prin aparenţa
de non finito contrastează cu corpul
vibrant, în mişcare. Artistul ne propune un parcurs scenografic
dinamic, îmblânzit "printr-o infuzie de sensibilitate şi emotivitate
puternică", de care amintea Ion Frunzetti într-o cronică
de artă
dedicata lui Grigorie Minea în 1970.
Reuşeşte să anime fonta, acest
material rece şi dur capătând vibraţie şi supleţe, scenografia relevând puncte de plecare dinspre individual spre forme care permit
vizitatorului puncte de vedere multiple. Urmele dălţii, punctele de reper, sunt lăsate la
vedere, iar tensiunea şi sensibilitatea modelajului ne trimit la
Auguste Rodin şi Medardo Rosso sau, de
ce nu, la capetele brâncuşiene realizate după modelul rodinian.
Minea conferă sculpturii referinţe
estetice clasice şi nu o face prin cvasirepetare, ci printr-un reviriment
portretistic, şi nu numai. Îşi conturează propriul limbaj sculptural
prin calea pe care păşeşte spre un orizont neaşteptat, acolo unde îşi va crea lumea .
Autor: Elena
Popescu
Foto: Elena Popescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu