Galeria Calina
10 iunie 2013-10 iulie 2013
Cristian Răduţă
este născut în data de 17 aprilie 1982. Trăieşte şi lucrează în Bucureşti. A absolvit Universitatea de Artă din Bucureşti
sub îndrumarea profesorului Mircea Spătaru. În 2005 participă la Summer Academy
in Salzburg. Solo show (selecţie): ZOOMANIA, Muzeul Naţional de Artă
Contemporană Bucureşti 2010 -RINOCER PE CALEA MELCILOR, Atelier 030202, Bucureşti
2010 -Terraferma, 418 Gallery Bucureşti - 2010. Are o sculptură expusă în spaţiul
public la Bucureşti pe soclul din Piaţa Presei şi lucrări în colecţiile
Muzeul Naţional de Artă Contemporană Bucureşti, Canadian Clay şi Glass Museum
Waterloo.
Lucrările
expuse sunt diferite interpretări ce
reiau tema rinocerului, idee care şi-a început
cariera culturală sub pana dramaturgului francez de origine română Eugene
Ionesco (reprezentau o metaforă a însingurării omului în mijlocul semenilor săi).
Rinocerul lui Cristian Răduţă poate fi un simbol al unei lumi spirituale cu
care mulţi au pierdut legătura, un simbol care trimite de multe ori la ideea
fragilităţii lumii noastre. Putem
descifra astfel semnificaţia lucrării lui Răduţă: rinocerii au totul de
partea lor raţiunea, majoritatea, normalitatea, iar până la final şi frumuseţea.
Drama e a elementului vizual pentru că în el vedem povestea exemplară a căderii.
Cu această încadrare, Cristian Răduţă ne pune în faţa unor noi întrebări despre
rinocerii din noi înşine, adică despre fragila noastră umanitate la care nu ar
trebui sa renunţăm, denunțând astfel linia minimei rezistențe aplicată sistematic de omul
tipic al majorității, oricare ar fi ea, căci este infinit mai dificil să ne
asumăm responsabilitatea propriilor opinii și gesturi decât să consumăm
ideologiile la modă la un moment dat.
Albul ce înconjoară
turma de rinoceri creează fundalul perfect pentru introspecţie. Poziţia
exponatelor este aleasă valorizând elementele arhitecturale ale spaţiului. Ele
evoluează prin dimensiuni, poziţii, luându-ne prin surprindere la fiecare
schimbare de direcţie. Spaţiul expoziţional reuşeşte să ne transmită angoasa
eului care nu se regăseşte în majoritatea reprezentată prin semenii săi.
Formele
sunt simplificate, sunt sublimate, reluate, toţi poartă poveri subliniind
astfel ideea greutăţilor ce apasă asupra noastră, a tuturor. Am găsit o simbioză
perfectă între gândirea artistului, creativitatea, ingeniozitatea alegerii
subiectului lucrării şi tehnicile de realizare concretă, care au supus materia
primă, eterogena – transfigurând-o,
metamorfozând-o prin puterea minţii şi a mâinilor. Această expoziţie a fost
bucuria şi emoţia întâlnirii cu frumosul, cu acea existenţă imaginativă a
liniilor de forţă ale fiecărei lucrări, care s-au întâlnit şi s-au susţinut într-o
alchimie a perfecţiunii, a valorii. Incontestabila valoare a formelor devenite
semnificaţie, aceasta este concluzia sculpturilor lui Cristian Raduţă.
Autor: Maria Răcelescu
Autor: Maria Răcelescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu