joi, 21 noiembrie 2013

Cristian Răduţă

Galeria Calina
10 iunie 2013-10 iulie 2013

Cristian Răduţă este născut în data de 17 aprilie 1982. Trăieşte şi lucrează în Bucureşti.  A absolvit Universitatea de Artă din Bucureşti sub îndrumarea profesorului Mircea Spătaru. În 2005 participă la Summer Academy in Salzburg. Solo show (selecţie): ZOOMANIA, Muzeul Naţional de Artă Contemporană Bucureşti 2010 -RINOCER PE CALEA MELCILOR, Atelier 030202, Bucureşti 2010 -Terraferma, 418 Gallery Bucureşti - 2010. Are o sculptură expusă în spaţiul public la Bucureşti  pe soclul din Piaţa Presei şi lucrări în colecţiile Muzeul Naţional de Artă Contemporană Bucureşti, Canadian Clay şi Glass Museum Waterloo.
Lucrările expuse sunt diferite interpretări  ce reiau  tema rinocerului, idee care şi-a început cariera culturală sub pana dramaturgului francez de origine română Eugene Ionesco (reprezentau o metaforă a însingurării omului în mijlocul semenilor săi). Rinocerul lui Cristian Răduţă poate fi un simbol al unei lumi spirituale cu care mulţi au pierdut legătura, un simbol care trimite de multe ori la ideea fragilităţii lumii noastre. Putem  descifra astfel semnificaţia lucrării lui Răduţă: rinocerii au totul de partea lor raţiunea, majoritatea, normalitatea, iar până la final şi frumuseţea. Drama e a elementului vizual pentru că în el vedem povestea exemplară a căderii. Cu această încadrare, Cristian Răduţă ne pune în faţa unor noi întrebări despre rinocerii din noi înşine, adică despre fragila noastră umanitate la care nu ar trebui sa renunţăm, denunțând astfel linia minimei rezistențe aplicată sistematic de omul tipic al majorității, oricare ar fi ea, căci este infinit mai dificil să ne asumăm responsabilitatea propriilor opinii și gesturi decât să consumăm ideologiile la modă la un moment dat.
Albul ce înconjoară turma de rinoceri creează fundalul perfect pentru introspecţie. Poziţia exponatelor este aleasă valorizând elementele arhitecturale ale spaţiului. Ele evoluează prin dimensiuni, poziţii, luându-ne prin surprindere la fiecare schimbare de direcţie. Spaţiul expoziţional reuşeşte să ne transmită angoasa eului care nu se regăseşte în majoritatea reprezentată  prin semenii săi.
Formele sunt simplificate, sunt sublimate, reluate, toţi poartă poveri subliniind astfel ideea greutăţilor ce apasă asupra noastră, a tuturor. Am găsit o simbioză perfectă între gândirea artistului, creativitatea, ingeniozitatea alegerii subiectului lucrării şi tehnicile de realizare concretă, care au supus materia primă, eterogena  – transfigurând-o, metamorfozând-o prin puterea minţii şi a mâinilor. Această expoziţie a fost bucuria şi emoţia întâlnirii cu frumosul, cu acea existenţă imaginativă a liniilor de forţă ale fiecărei lucrări, care s-au întâlnit şi s-au susţinut într-o alchimie a perfecţiunii, a valorii. Incontestabila valoare a formelor devenite semnificaţie, aceasta este concluzia sculpturilor lui Cristian Raduţă. 

Autor: Maria Răcelescu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu