Galeria Primăriei
Timişoara
27 mai 2013- 31 mai
2013
Expoziţie colectivă: Silvia Moldovan, Georgiana Iancu, Bianca Balog, Andrei Părăuşanu, Uliana Gujuman, Edith Torony, Nicolae Velciov, Andor Szabo, Ádám Koncsag, Daniel Dan,
Olimpiu Buhai
Surprinderea hazardului, dar şi a ordinii emergente, a
dinamicii planului material în raport cu cel imaterial şi transpunerea lor în cadrul
lucrărilor, constituie cheia în care ar putea fi interpretată expoziţia Virrvarr curatoriată de studentele
secţiei de Istoria şi Teoria Artei (Alexandra Bârză, Alexandra Cheiu, Ioana
Enache, Raluca Herman, Eugenia Papanagă, Elena Popescu, Larisa Spravil), coordonate de prof. Ileana Pintilie.
Concepţia
unei lumi-labirint dezechilibrate şi haotice, dar care respectă în acelaşi timp
o ordine, un tipar inaccesibil, un traseu cu o destinaţie necunoscută, reprezintă
caracterul ambivalent al expoziţiei în cauză. Creaţia artistică devine, astfel,
un indiciu al reprimării laturii terestre, al anulării oricăror repere spaţiale
şi temporale, aspiraţia finală îndreptându-se spre înălţarea, depăşirea unor
bariere terestre.
Dinamismul este cel care dictează cadrul tablourilor. Mişcările aparent haotice, browniene, lipsite, parcă, de orice intenţionalitate, ajung să conveargă, sau să fie brusc întrerupte, într-un punct ce conferă centrul de interes al lucrărilor. Zvâcnirile prezente amintesc de acele prime clipe ale creării demiurgice, definite de un haotic dinamism abil orchestrat.
Dinamismul este cel care dictează cadrul tablourilor. Mişcările aparent haotice, browniene, lipsite, parcă, de orice intenţionalitate, ajung să conveargă, sau să fie brusc întrerupte, într-un punct ce conferă centrul de interes al lucrărilor. Zvâcnirile prezente amintesc de acele prime clipe ale creării demiurgice, definite de un haotic dinamism abil orchestrat.
Sculpturile
prezentate vorbesc despre aceeaşi tendinţă a regândirii raporturilor
materialului cu realitatea. Sunt, deci, prezentate atât latura raţionalului,
latura analitică, într-o căutare permanentă de ordine ce conferă o siguranţă
omului, cât şi cadrul imaterialului ce nu se conformează vreunei ordini accesibile
celor cantonaţi în spaţiul material.
Repertoriul
tehnicilor artistice vine să completeze, subliniind conceptul lucrărilor, prin
urmare atingându-se un nivel semantic superior. Tablourile devin suportul unor
tuşe largi, dinamice sau din contră, atent detaliate, ambivalenţa realităţii
fiind, astfel, încă o dată, sugerată. Cromatica lucrărilor este constituită din
tonuri transparente, diluate ce evocă transgresarea concretului, pe când
culorile păstoase, puternice subscriu realității. Sculpturile, prin raporturile
spaţiale plin-gol, dar şi prin stadiul de finisare a suprafeţelor, conferă noi
înţelesuri existenţei obiective. Suprafețele netede, alăturate celor nefinisate,
trimit cu gândul la inefabila perfecțiune a accederi la un nivel superior,
impalpabil. Performance-ul susținut în cadrul expoziției accentuează caracterul
imprevizibil, mereu schimbător al lumii ce ne înconjoară, adăugând în procesul
artistic și un alt factor extrem de important, timpul, care devine suspendat în
creația artistică. Cadrul temporal devine un adjuvant pentru înţelegerea ealității
materiale, aducând aminte de natura ei trecătoare.
Virrvarr ajunge să pună în discuție
relațiile dintre materie și energie, dintre efemeritate și eternitate, dintre
spațiu și vid, relații ce ajung să se completeze, să se reîntregească reciproc.
Autor: Bogdan Pomorişaţ
Foto: Andrei Cacuci
Autor: Bogdan Pomorişaţ
Foto: Andrei Cacuci
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu