City Business Centre
Timişoara
21 noiembrie 2013-13 decembrie 2013
Ion Grigorescu-Fotografia în circuitul sangvin (Autor: Adriana Aron)
Ion Grigorescu-Fotografia în circuitul sangvin (Autor: Nicoleta Papp)
Ion Grigorescu la Timișoara (Autor: Simona Popa)
Tate Gallery Modern
și alte galerii, îl apreciază pe Ion Grigorescu ca fiind unul din
artiştii contemporani români de mare valoare, deoarece reprezintă tipologia artistul român care în comunism
rămâne artist cu orice preţ, urmărind să îşi exprime şocant nemulţumirea prin
intermediul artei sale.
Ion Grigorescu-Fotografia în circuitul sangvin (Autor: Valerica Manuela Păsat)
Ion Grigorescu-Fotografia în circuitul sangvin (Autor: Adriana Aron)
Expoziţia artistului Ion Grigorescu, "Fotografia
în circuitul sangvin", găzduită de City Business Center sub îngrijirea
Andreiana Mihail Gallery şi a gazdei expoziţiei, a cuprins o largă şi variată
selecţie din punct de vedere al tematicii abordate, de la peisaje, la portrete,
la imagini din viaţa cotidiana și până la nuduri, cât şi a perioadei începând din anii ‘70 şi
până în 1995. Deasemenea, a constituit un moment prielnic pentru scoaterea la
lumină a unor lucrări care au fost ţinute departe de ochii publicului.
Între titlul expoziţiei şi fotografiile expuse există
o coeziune ce de fapt evidenţiază măiestria artistului, care, prin diversele
tehnici aplicate în developarea negativului şi suprapunerea tehnicilor deprinse
din pictură sau desen, reuşeşte să redea mai mult decât o
imagine. "Când am început să folosesc fotografia mă gândeam la ea ca la o
pictură. Zona de lucrări din care să se vadă cât amestec fotografia cu
celelalte genuri ale artei."
De la gândul care se naşte pentru abordarea unei
teme, la surprinderea momentului şi până la developarea negativului, în care
artistul se scufundă, timpul şi lichidul devin elemente vitale precum sângele
pentru viaţă. Echilibrul elementelor componente ale sângelui, între structura
şi funcţionalitatea lor este la fel de fragilă precum bucata de hârtie pe care
este redat instantaneul, subliniind astfel importanţa dimensiunii ca mărime şi
număr a realizării fotografiei şi impactul asupra mesajului transmis.
Fiecare celulă, pentru a supraviețui, este nevoită să
recurgă la o serie de schimburi de substanțe cu mediul în care se află. Aşa şi
artistul, prin intermediul exponatelor , ne invită să interacţionăm cu mediul
atât de apropiat trecutului nostru, cât şi să înțelegem modului de transformare
prin parcurgerea pas cu pas a etapelor necesare, ce ne duc la conştientizarea
importanţei libertăţii de exprimare a mediului artistic.
Fotografiile poartă cu sine amprenta celor mai
ascunse gânduri, cât şi izbirea de realitatea crudă a celor mai vizibile
momente pe care le credeam şterse din memoria "celulelor", ironia
destinului si lansarea unei invitaţii la decriptarea mesajului că prin artă și
în artă, sub orice formă de exprimare a sa, nimic nu e întâmplător iar, fotografia
nu este doar un "clişeu".
Ion Grigorescu-Fotografia în circuitul sangvin (Autor: Nicoleta Papp)
Expoziția Fotografia în circuitul sangvin, a
artistului Ion Grigorescu, a realizat tranziția dintre City Business Centre, corpul C, Timișoara
și liniile de cale ferată, aflate chiar în spatele ferestrelor mari de sticlă,
în perioada 21 noiembrie-16 decembrie 2013.
Ion Grigorescu și-a panotat expoziția în așa fel încât fiecare perete
să surprindă o zonă de interes din creația sa, astfel încât se pot urmări
anumite tematici cheie, după cum ne sunt sugerate prin indicații inițiale, prin
intitularea sugestivă a panourilor/pereților, precum: „Peretele zis «Chei»”,
„Peretele zis «Artă»”, „Peretele zis «porc» anagrama «corp»” și „Peretele zis
body (spre deosebire de «corp»-peisaj cu arhitectură, aici e chiar
corpul)”, urmate de explicații
adiacente lucrărilor. Acest tip de panotare, cuprinzând titluri reprezentative
ale fiecărei porțiuni din expoziție și indicații ale artistului referitoare la
punctele de interes din fiecare lucrare, ajută privitorul să își contureze cu
mai mare ușurință modul în care artistul se raportează la real și, în
aceeași măsură, la sine.
Artistul ne sugerează de
la început miza expoziției, precizând că „în general,
aș vrea să arăt că am plecat de la pictură și nu m-am îndepărtat, m-am gândit
prin prisma ei la fotografie”. Regăsim fotograme – cum e
cea reprezentând „Bucureștiul la 1963”
– și fotografii pe care se intervine cu pictură, desen
sau developate cu buretele, care sunt inspirate sau conțin fragmente din acțiuni desfășurate în
perioade diferite din creația artistului. Apelează, de asemenea, la anamorfism
pentru a constitui o imagine distorsionată prin intermediul căreia obiectivul
cuprinde o zonă inaccesibilă în mod similar vederii.
După cum ne sugerează și titlul expoziției, apetența pentru
poziționarea corpului uman în centrul acțiunilor o regăsim și aici, pe fiecare
perete, fiind însă abordat un concept diferit. Deconstrucția și construcția
funcționează paradoxal în cadrul expoziției ca ansamblu, astfel încât regăsim nașterea corpului uman și moartea în lucrarea Tăierea
în curtea de lângă biserica Ungureni. O astfel de situație se
poate distinge și în cazul mediului urban, pe care îl regăsim în mai multe ipostaze contrastante.
În lucrările prezente pe
„Peretele zis «porc» anagrama «corp»”, artistul atrage atenția asupra
anagramei porc-corp, pe baza căreia construiește o simetrie între aceste
„corpuri”. Ultima fotografiei reproduce momentul de la tăierea porcului în
curtea de lângă biserica Ungureni, în care organele par înconjurate de un zid asemeni
unei cetăți, constituind o incintă separată de o lumea exterioară, ceea ce
regăsim și în cazul corpului uman, prin analogie.
Încercând să se sustragă direcției ideologice din acea perioadă, „se înmulțeau manifestările făcute în secret în fața unui public
restrâns sau chiar fără nici un martor, doar în fața aparatului de fotografiat
sau a celui de filmat”[1]. O
parte din acțiunile lui Ion Grigorescu s-au desfășurat în intimitatea
apartamentului său și a aparatului de fotografiat și filmat, astfel încât
poziționarea în fața aparatului să primeze. Artistul devine prin aducerea în prim-plan
atât a ființei, cât și a neființei, „ ca fiind și nefiind, unul care nu este se mișcă și totodată este imobil, el se naște și
piere, dar totodată nu se naște și nu piere”[2].
Mircea Cantor amintea într-o discuție faptul că sinele și imaginea de sine e o
temă recurentă a lui Ion Grigorescu, care replica: „
Mă foloseam pe mine ca model și ca actor. Ca de cineva care ar putea exprima
lucruri ce îmi sînt străine. E o căutare introspectivă ”[3]. Îl
putem vedea pe artist în poziții care mai de care mai ciudate, prin care reușește să transmită mesaje accesibile, precum Naștere.
Influența artei ortodoxe apare ca o întrepătrundere
între ocupația de restaurator de picturi murale și pictor pentru bisericile
ortodoxe, dar și ca o reminiscență a ceea ce a însemnat la un moment-dat
galeria Catacomba pentru câțiva artiști, urmând mișcarea inițiată de grupul
Prolog.[4]
Pe unul dintre pereți, îl găsim pe artist între prietenii săi Radu Petrescu și
Paul Gherasim, împreună cu care a încercat să supraviețuiască la o mănăstire
din județul Bacău în 1978. Lângă aceasta e așezată o altă fotografie, din același loc, cu Paul Gherasim bătând toaca. Din
același an, apare fotografiată și mănăstirea Săraca de ziua morților.
Prin descompunerea mișcării, Ion Grigorescu creează
„fotomontaje și benzi-desenate”[5]
prin intermediul cărora ironizează și disimulează ideologia vremii. Reușește în
aceste moduri construirea unor momente din epoca comunistă, care sunt
reconstituite atât printr-o desfășurare cronologică a acțiunii, cât și prin
intervenție textuală. Banda din centrul peretelui reprezintă însăși cheia în
care au fost prezentate evenimente de tipul defilărilor și discursurilor de la
23 august sau ședințe de la Uniune din
acei ani, astfel încât miza sa este Revoluția culturală. Tot pe acest
perete, artistul este pozat într-un copac, parodiind în acest mod orice tip de
conducere.
Expoziția artistului Ion Grigorescu nu aduce în prim-plan doar o
redifuzare prin intermediul fotografiei a acțiunilor realizate în mai multe
etape din creația sa, dar și o reanalizare a unor spații, persoane, evenimente
etc. care au încă o oarecare importanță nu doar pentru artist în sine, ci și
pentru un privitor interesat.
Bibliografie:
O discuție cu Ion Grigorescu, Hans
Ulrich Obrist, Suzanne Pagé, Mircea Cantor,
http://idea.ro/revista/?q=ro/node/40&articol=391.
Ileana Pintilie, Acționismul în România în timpul
comunismului, Cluj, Ed. Idea, 2000.
Platon, Parmenide, București, Ed.
Paideia.
[1] Ileana Pintilie, Acționismul în România în timpul
comunismului, Cluj, Ed. Idea, 2000, p. 42;
[2] Platon, Parmenide, București, Ed. Paideia, p.
44;
[3]O discuție cu Ion Grigorescu, Hans Ulrich Obrist, Suzanne Pagé, Mircea Cantor,
http://idea.ro/revista/?q=ro/node/40&articol=391.
[4] Ibidem;
Pensulații fotografice (Autor: Bogdan Pomorișaț)
Cu o profundă conştiinţă a picturii,
Ion Grigorescu reuşeşte în lucrările expoziţiei sale, Fotografia în circuitul sangvin, să reitereze acelaşi traseu pe
care l-au urmat şi artiştii de la începutul modernităţii. El străpunge
barierele tehnice dintre pictură şi fotografie.
Deşi aşa-zisa obiectivitate a fotografiei
a fost motivul care a declanşat toate „-ismele”
ce aveau să urmeze după ultima parte a secolului XIX, ca urmare a generării
unei zădărnicii în faţa pictării realităţii, clişeele rămân pană la urmă
realizate de către un fotograf care hotărăşte momentul declanşării obiectivului. Exact
această hotărâre a fotografului răpeşte fotografiei caracterul de obiectivitate
deplină. Tocmai această trăsătură este cea evidenţiată de către „pictofotograful” Ion Grigorescu în
expoziţia sa.
Cele două direcţii, spre care
fotograful de factură pictor se îndreaptă, sunt sinonime cu cele două domenii
în care acesta s-a format, ele ajungând să se completeze, să se reîntregească
reciproc. El păstrează o relaţie vitală, seminală, sangvină, atât cu fotografia
cât şi cu pictura. Astfel, avem de-a face cu picturi fotografice sau cu
fotografii picturale într-o mai mică sau mai mare măsură. El va încerca de
multe ori să considere hârtia fotografică ca fiind suprafaţa unei pânze,
intervenind în diferite feluri asupra ei, chiar şi după developare. În felul
acesta, ajunge să schiţeze pe fotografii linii menite să întregească anumite
clişee sau să regândească compoziţia fotografiilor, ajungând la cadre extrem de
elaborate sau, dimpotrivă, unele care rămân retezate, procedeu specific
instantaneului fotografic.
El izbuteşte prin obiectivul
aparatului său să îndrume efemerul către etern, capturând pe peliculă diverse
episoade, împrejurări, contexte sau locuri prin „subiectivul” personalităţii sale. Respectivele ajung să fie sugerate
prin fotografie, şi nu redate. Ele se înlănţuie în cadrul expoziţiei ca un jurnal
al artistului, atât unul cotidian, al relatărilor evenimentelor exterioare, cât
şi unul interior, al raportărilor artistului la actul creaţiei, la „atitudinea
trăirii”. O succesiune de evenimente şi efectele emoţionale ale acestora.
Încărcătura simbolică conferită de
către artist fotografiilor este secondată de transpunerea privitorului în
ipostaza celui care apasă declanşatorul aparatului. În felul acesta, ajungem să
privim cadrele filmate la TV a evenimentelor politice din perioada comunistă
iar şi iar şi iar, ca un deja-vú
simbolic a unor evenimente diferite ca formă, dar identice ca fond.
Creaţia lui Grigorescu inoculează două
concepte extrem de importante pentru domeniul artistic, imaginea şi realitatea,
ambele regăsindu-se într-o oarecare doză. Realitatea ajunge o proporţie în
lucrările sale, regăsindu-se mai mult sau mai puţin. Ea devine un fel de
revelator, care în funcţie de cantitate conferă claritate, sau din contră,
obscuritate unei poze.
Ion Grigorescu la Timișoara (Autor: Simona Popa)
În
creuzetul artistic timişorean a poposit, la sfârşitul
anului 2013, Grigorescu Ion, unul
dintre cei mai renumiţi artişti români
contemporani, recunoscut de marile galerii europene.
Pionier al experimentalismului românesc
al anilor ‘60, artist
plurivalent, a folosit mijloace de exprimare și tehnici avangardiste atât în pictură
și restaurare de biserici, cât mai ales în foto-video. 40
de ani de rătăcire prin deșertul comunist, interiorizat
și dezorientat, retras în domiciliul forţat, mocnind
la pământ, uneori exploziv și impetuos, dar
întotdeauna rebel , nonconformist, renaşte
precum Phoenix din propria cenuşă odată cu Revoluţia
din 1989, care îl descătuşează. Porneşte
nesigur pe el însuşi, dar sigur pe arta sa, conştient
de sinceritatea și adevărul creaţiei sale.
Vi se pare o coincidență
sau o oprire obligatorie a artistului pe simezele timişorene? Aici
a izbucnit revoluţia, aici oamenii au avut curajul sa se exprime chiar sub
teroare, aici e locul unde arta lui Ion Grigorescu poate fi pe
deplin înţeleasă .
Sala de expoziţie,
din beton și sticlă, a fost ideal aleasă,
și nu întâmplător, deoarece proprietarul galeriei, un
rafinat cunoscător al artei contemporane, a
înţeles și apreciat valoarea și mesajul artistului, încercarea
sa de a împinge permanent limitele conceptelor artistice.
Absolvent în 1969 a institutului Nicolae Grigorescu, secţia
pictură, pictează biserici până
în 1983 când, în propriul domiciliu ,experimenteză, lipsit
de mijloacele de comunicare cu exteriorul. Îşi
caută subzistența și expresia gândirii complete în interiorul
nemărginit al eului propriu .Spirit autoexigent și critic, analizează fiinţa și
creaţia metafizic și energetic.
Militant și rezistent împotriva tarelor societăţii
ceauşiste, publică în revista ,,ARTA,, texte
de jurnal din care reiese o detaşare temporală
și conceptuală.
După 1990 reia exploziv, cu
un nou impuls, introspecţia, deseori
mistică, atât prin folosirea unor tehnici de pictură, fotografiere, colaj, amalgamate
într-o singură lucrare, dar și temele
mistificate pe care le repetă: biserici, comunismul, propriul
corp în forma nudă ,viaţa la țară
,religiozitatea.
Ion Grigorescu-Fotografia în circuitul sangvin (Autor: Valerica Manuela Păsat)
Expoziția de fotografie aparține renumitului artist
Ion Grigorescu și a fost organizată de Galeria Andreiana Mihail în spaţiul de
expoziții al City Business Centre, Timișoara.
Ion
Grigorescu s-a născut la 15 martie 1945 la București. Mai târziu urmează studiile
Institutului de Arte Plastice “Nicolae Grigorescu”, la secția de pictură,
devenind un important artist reprezentant al artei conceptuale, în anii ’60-
’70 fiind un pionier în experimentalismul românesc. El caută răspunsuri în plan
metafizic, spiritual, social și cultural. În multele expoziții personale, cât
și de grup, atât în țară, cât și peste hotare, primește aprecieri prin premii
și distincții, dintre care amintesc doar câteva: 1972- Premiul Tineretului,
1978 și 1989- Premiul Criticilor de Artă, 1993- Premiul André Cădere
(Paris), 1998- Premiul revistei Cuvântul.
Expoziții
personale recente care utilizează ca medii vizuale pictura, fotografia,
performance-ul, filmul și instalația: Back to Back, Galeria Andreiana
Mihail, București, împreună cu Ciprian Mureșan; Oedip the Wanderer,
Galeria Podnar, Berlin; In The Body Of The Victim 1969-2008, Muzeul de
Artă Modernă, Varșovia, iar de grup Le Pont, MAC Musée d’Art
Contemporaine, Marsille; Bienala de la Veneția, 2011; Performing Histories
(1), MOMA New York; Les Promesses du passé, Centre Pompidou, Paris.
O latură
mai puțin cunoscută a artistului este faptul că pictează și restaurează
biserici de peste 20 de ani.
Fotografia
lui Ion Grigorescu, prin tehnicile inventate și abordarea unor teme
neconvenționale, ne dezvăluie o complicitate cu materialele, făcându-le părtașe
actului artistic și lăsând o amprentă personală, unică chiar
prin titlul expoziției, care asociază substanțele revelatoare pentru fotografie cu sângele
uman. Traseul pe care-l urmează sângele prin corpul uman poate fi corelat cu
etapele, lucrările și oamenii surprinși de-a lungul timpului de către artist,
încadrându-le în fotografii.
Temele
sale sunt legate de peisaje, oameni, locuri care ne fac să ne aducem aminte de
pictură, prin zone ascunse de pete (obscurul) sau spații cu o multitudine de
planuri: Casa cu picture de Sava Henția, 1985 sau Cearceafuri „ca
sublimări ale zidului ales pentru pictură, loc pe care se înfiripă imaginația.
Imaginea poate fi doar suportul imaginii, e altă ambiguitate fotografică,
pentru că fotografia tot vede ceva, pe când pictura (adică obiectul de pânză
întinsă pe lemn) poate să nu fie desenat, început”.
Tradiții populare, costume,
biserici, drumuri de țară, ochii ca trăsătură de caracter, zidul ca un corp de
cetate, corpul uman, toate suntelemente încărcate de simbolism, prezente în
lucrările artistului.
Ion Grigorescu-Fotografia în circuitul sangvin (Autor: Coralia Diana Ramneantu)
Ion Grigorescu este un artist greu. Se defineşte el însuşi ca fiind pictor, iar instrumentele lui
de lucru - asemeni culorilor şi pensulelor pictorilor - sunt fotografiile sale
realizate într-un mod original şi unic.
Fotografiile lui Grigorescu au un blur şi o moliciune voită, care le
apropie foarte mult de pictură, acestea fiind realizate ingenios, de multe
ori cu instrumente improvizate de artist (lentila fotografica devin o pereche
de ochelari cu sticla groasa ai bunicii; hârtia fotografică, fiind de
dimensiuni foarte mari, e prelucrată prin tamponare cu buretele direct pe suprafaţa acesteia, astfel
încât rămân dâre de substanţă şi suprafeţe care par să lucreze încă). Întregul proces al revelării şi fixării
imaginii, al naşterii
ei, e la fel
de important ca lucrarea finală şi este surprins incredibil de bine şi îngheţat
în timp, în cele
mai sugestive fotografii ale lui Grigorescu. Aspectul lor este între teatral, absurd şi banal.
În unele fotografii artistul intervine inclusiv cu culoare şi desen
peste imaginea originală, creând o scenografie surprinzătoare şi intervenţia lui dând noi valenţe imaginii transfigurate, care de foarte multe
ori îi schimbă radical sensul.
Contactul artistului cu hârtia şi cu substanţele
fotografice (revelator, fixator) este foarte intim şi organic. Baia de lichide în care este
scufundată hârtia se
colorează de la lămpile fotografice şi de la substanţele folosite în roşu şi în
verde închis. Este o alchimie la care putem asista în timp ce se întâmpla. Este
timpul îngheţat şi făcut nemuritor. Este o naştere din sânge şi întuneric şi o
luptă a
întunericului cu lumina.
Deşi lucrările sale lăsa loc destul pentru interpretare şi ambiguitate, cheia
principala de înţelegere a lor este dată chiar de către autor. Fotografiile vin cu
câteva comentarii însoţitoare, foarte sugestive, care complotează lucrările. Luciditatea
exacerbată şi grija
pentru a trasa în mod intenţionat registrul şi orizontul de citire a sensurilor
lucrărilor expuse ne duc pe un teren solid şi pun lumina reflectoarelor pe
subiectele, temele
alese.
Pudoarea este abolită, modestia este abolită şi diplomaţia la fel.
Lucrurile sunt spuse pe nume, arătate cu degetul şi strigate în gura mare. Se
trec multe praguri şi pictorul fotografiilor îşi îngădui o libertate care ne
duce cu gândul la blasfemie. Este aceeaşi libertate pe care şi-au asumat-o toţi
artişti pionieri şi fondatorii de noi curente şi stiluri artistice.
Canoanele şi regulile sunt depăşite. Nu mai exista
subiecte tabu, ruşine şi nici frica de a împărtăşi o trăire ascunsă. Modul de exprimare
tranşant este voit ostentativ şi dă în agresivitate şi chiar perversitate uneori.
Este surprins foarte bine misterul, dar şi non-misterul. Este o lume care lasă jos
masca prejudecăţile şi exprimarea este la modul imperativ şi irevocabil.
Naturalismul şi grotescul sunt surprinse în contrast cu candoarea şi inefabilul, subtilul.
Subiectele sunt foarte variate, paradoxale ca şi alăturare
într-o singură expoziţie unitară, şi merg de la un copac înflorit până la expunerea fară nicio pudoare a orificiului anal al autorului.
De la misterul violat şi descoperit omului trecător, privitor
al unei clădiri în stadiu de demolare, la demolarea omului în sine – a omului care
îndrăzneşte să lupte contra sistemului, oricare ar fi acesta.
Lucrarea de pe afiş este o lucrare manifest şi reprezintă
ţăranul, omul
simplu, care
îndrăzneşte să vorbească şi să facă glume la adresa sistemului oftând cu subînţeles şi înţelegând
posibilele consecinţe ale faptelor sale. Acesta e prins şi ridicat pe sus de
către oamenii ordinii publice la coborârea din mijlocul de transport în comun.
Anihilarea se face în tăcere şi cu sânge
rece. Este irevocabilă şi univocă. Este vocea unei conştiinţe murdare, bolnave şi corupte, a unei societăţi şi lumi
bolnave în care trăim. Este mecanismul de manipulare din tăcere, numit frică şi interzis.
Baia de sânge dureroasă şi asemănătoare naşterii este pusă în corespondenţă directă cu procesul revelării
în întuneric a imaginii fotografice pe
hârtia fotosensibilă. Fotografia lui Grigorescu nu este deloc o artă facilă. Valenţele grave, sugerate de autor, se contopesc şi se
întregesc odată cu turul galeriei. O imagine de ansamblu asupra operei sale (atât
de tinereţe cât şi de maturitate) ajută privitorul să închege un verdict de grandios şi insuportabil
de greu, privind
toată opera lui Grigorescu. Dacă ar fi să numesc toată opera sa într-un singur cuvânt
i-aş spune: revoluţie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu