Muzeul de Artă Timişoara
8 noiembrie 2013 -1 decembrie 2013
Mattis
Teutsch – artist original sau imitator? (Autor: Simona Popa)
Intru în sălile
albe aparent întortocheate ale Galeriei de la parterul Muzeului de Artă, Timişoara. Pentru prima dată Muzeele Braşov, Arad, Sf.Gheorghe
și Muzeul Crișurilor expun la Timişoara marea colecţie retrospectivă
Hans Mattis Teutsch. Mă uimește la o prima vedere puterea exponatelor, toate
și fiecare în parte de cea mai bună calitate, extrem de bine
alese. Știam despre artist că e născut la Braşov, la
sfârşitul secolului XIX, 1884,
că e renumit și colecţionat
în Germania, Ungaria,
în România însă, mai
puţin. Oare de ce? M-am hotărât să
îl studiez.
Pictor, gravor
și sculptor, avangardist al început de secol XX, Hans
Mattis Teutsch a studiat și lucrat la Braşov, Budapesta, München, Paris, Berlin
și Bucureşti. Aceste peregrinări, dar
şi peisajele şi trăirile transilvănene, iar mai apoi
ororile războiului şi constructivismul rus l-au modelat ca artist.
Expresionist prin excelenţă, a
trecut de la fauvism, secesionism, abstracţionism
la constructivism. Prin apartenența la grupările Der Blaue Reiter
(München), Der Sturm (Berlin), Ma(Budapesta),A bis Z(Köln), Artiştii Plastici Transilvaneni, Sebastian
Hann Verein, a fost în contact
cu lucrurile lui Wassily Kandinsky (Der Blaue Reiter),
Brâncuși (Salonul oficial Bucureşti), Archipenko
şi Chagall (Der Sturm) şi ne putem întreba cât de originale sunt ideile și formele
de expresie ale lui Mattis Teutsch, deoarece,
la umbra acestor uriaşi ai artei de început de secol XX este aproape imposibil
să fii și să rămâi original. Pentru a răspunde acestei întrebări, voi
analiza câteva lucrări ale lui Hans Mattis Teutsch, lucrări
reprezentative pentru diferitele perioade.
Între
1917-1923 a pictat peisaje, compoziţii, și flori sufletești, toate în stil expresionist, apropiindu-se
de abstracţionismul lui Kandinski și formele brâncuşiene. Formele
amintesc de păsări măiastre
dinamizate prin alăturarea galbenului, verdelui,
movului și roşului
(flori sufleteşti), portocaliului fierbinte,
potențat prin violet
și verde, și copaci unduitori, verzi
sau mov care străjuiesc pământul precum oamenii. Privindu-le, simţi
arşiţa verii, sau bucuria sufletească, geneza
primăverii, sau înserarea. Simţi de asemenea înrudirea cu Paul
Klee (Der Sturm),Victor Brauner, Maxy, Rippl
Ronai, Perlrott Csaba-Vilmos şi alți
mari artişti cu care a expus împreună, cu
toţii fiind receptori și distribuitori ai spiritului -
Zeitgeist- începutului de secol XX.
În grafică, după unii critici, Mattis
Teutsch ,,atinge o concentrare și o abstractizare a formelor mai avansată decât
în cazul picturilor şi sculpturilor create în urma acestor mici desene,,. Gravurile
sale, cca 170 gravuri în linoleum și lemn, au
rolul de a permite artistului să sintetizeze şi să experimenteze.(noţiunile de
baza le-a însuşit la Şcoala Naţională Regala de Arte și Meserii din Budapesta).
Sculptura lui Mattis Teutsch a fost firul care
a unit întreaga sa activitate, a evoluat odată cu stilul său, dar
totodată a rămas unică și tributară Art Nouveau-ului şi
Art Deco-ului începutului de secol, dar și artei egiptene, din lemn, negru
sau pictat, din aluminiu, teracotă
sau gips. În 1931 la Potsdam, a
scris lucrarea de teoria artei ,,Ideologia artei. Stabilitate și Activitate în
Creaţie,, în care îşi expune crezul
artistic și experiența acumulată.
,,Țelul meu este să creez prin mijloace picturale şi
plastice, opere abstracte care prin destinul lor artistic pot
duce o viaţă de sine stătătoare, dizolvate în stări sufleteşti pure. Realizez
în principal compoziţii în care punctul de plecare este omul, omul
în vibraţia sa sufletească”.(...) Construcţia lucrărilor constă în mişcări ritmice, colorate prin contraste reci,
calde,
luminoase,
puncte de linişte,
mişcări concentrice și excentrice
care se armonizează cu un anume scop.
În anii expansiunii fasciste până
după război, capacitatea creativă
a lui Mattis Teutsch a avut mult de suferit, activitatea
lui aproape că a încetat. Apoi, o scurta perioada, crede
în Omul nou, eroic, măreţ, cordial și conştient, pregătit
pentru acţiune. A încercat să ,,accentueze esenţialul,, în
spirit constructiv-realist, până când în 1950-53 i se interzice să
expună.
Sper că am reuşit să dovedesc prin această
mică lucrare, originalitatea ,unicitatea și deosebita valoare
internaţională și naţională a artistului Hans Mattis Teutsch, şi
voi aduce în sprijinul argumentelor mele însăşi mărturia marelui artist:
,,N-am avut de fapt
etape.Nici maeştri.Sunt un copil al secolului XX,
iar ca artist am privit de
la început dintr-o perspectivă fermă ceea ce se întâmplă în jur și păşesc pe
drumul meu consecvent, în linie dreaptă(...). Eu nu iau ca dominantă fenomenele,
ci însuşi Omul”.
Hans Mattis-Teutsch sau emoţia creatoare a avangardei (Autor: Elena Popescu, Foto: Elena Popescu)
Expoziţia Hans Mattis-Teutsch - Un
avangardist transilvănean. Colecţia muzeului de Artă Braşov reprezintă exemplul perfect
de colaborare intermuzeală şi parteneriat concretizat prin rezultatul unei bune
cooperări dintre Muzeul de Artă Timişoara şi Muzeul de Artă Braşov. Organizatorii au contribuit
la realizarea acestui proiect de expoziţie punând la dispoziţia publicului în
intervalul 8 noiembrie - 1 decembrie 2013, în premieră pentru Timişoara, 46 de lucrări de
pictură, grafică şi sculptură ale artistului avangardist.
Lucrările expuse sunt elocvente din punct de vedere stilistic, fiind
realizate în deplină sincronizare cu mişcarea avangardistă la care Mattis-Teutsch
participă activ.
În cadrul vernisajului, care a avut loc în data de 8 noiembrie 2013, au luat cuvântul Marcela Oprescu, muzeograf MArt,
Bartha Árpád, directorul Muzeului de Artă Braşov şi Radu Popică, curatorul
expoziţiei.
Creaţia lui Mattis-Teutsch se situează la confluenţa dintre mişcarea berlineză
Der Blaue Reiter şi Der Sturm, arta maghiară şi avangarda
românească, fiind revendicat de toate cele trei spaţii culturale. El tinde spre
o artă "pur sufletească care să fie numai mişcare şi culoare", o artă
organică, care să se împotrivească chiar naturii, fără niciun sprijin exterior.
Expoziţia punctează momente importante din creaţia artistului, prin
originalitatea abstractizării şi demersul teoretic creator. În picturile
şi desenele lui Mattis-Teutsch au fost eliminate formele naturale prin reducere
şi simplificare, locul lor fiind luat de forme abstracte geometrice.
Omul, în viziunea lui
Mattis-Teutsch, apare ca şi figură
stilizată, el este redus la o figură geometrică, devine omul ideal sau omul
sintetic, aşa cum l-a denumit el. Prin reprezentarea omului nou, Mattis-Teutsch se reîntoarce
la reprezentarea figurativă, reuşind în
câteva linii să imortalizeze trăsăturile interioare şi exterioare ale
subiectului său. Ciclul definit ca "expresionism muzical", Florile
sufleteşti (Compoziţie XX) alternează ritmic prin structurarea liniilor verticale şi orizontale pe care le
animă prin muzica de fond.
Gradaţiile ritmice de inspiraţie Jugenstill, exaltarea culorilor şi
formelor prin abstractizare lirică converg la un demers creator original,
contribuind prin propria viziune "pură şi de sine stătătoare", la
crearea esenţei artei avangardiste.
Mattis-Teutsch nu caută culoarea sau forma, ci trăieşte emoţia pură, "(...)
din formele naturale el crează forme artistice abstracte, care nu devin
simboluri ale obiectelor, ci mijloace expresive ale emoţiilor".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu