Timişoara
13 decembrie 2012
Martorul (Autor: Bogdan Pomorişaţ)
Lucrarea de mai sus
este un manifest la adresa societăţii umane, a nedreptăţilor, atrocităţilor şi
războaielor comise de către aceasta, a rasismului, misoginismului şi
intoleranţei religioase şi politice. Avem un personaj asupra căruia artistul îşi
răsfrânge atenţia şi convingerile, pentru a-i da viaţă şi a-l face
capabil să comunice cu noi, să ne transmită un mesaj puternic încărcat
emoţional.
Personajul este o
tânără fetiţă de culoare, asupra căreia s-a pus accent doar pe detaliile cele mai grăitoare şi mai
importante în transmiterea unui mesaj, adică cele fizionomice, cu excepţia
gurii, însă. Restul trăsăturilor sunt sugerate
printr-o minuţioasă alăturare de linii, sau prin elementele de drapaj asupra cărora
s-a intervenit cu tuş diluat în zeamă de lămâie.
Tânăra negresă are o
privire devreme maturizată datorită greutăţilor la care a fost supusă. În ochii
fetiţei se poate citi o dură şi directă mustrare adusă la adresa noastră, a
privitorilor, ea pare să ne acuze pentru neintervenţia noastră. Ochii sunt
principalele ei punţi de comunicare cu noi, de transcedere a cadrului grafic al
lucrării, dar constituie totodată şi un mijloc de a conştientiza aspecte mai
profunde ale lumii, fetiţa aflându-se până la urmă la vârsta inocenţei, fiind
însă umbrită de atrocităţile la care aceasta este martoră.
Cunoaştem cu toţii
contextul social din Africa, sau Continentul Negru – cum este denumit de unii. Acest areal
geografic vast a avut o istorie tumultoasă la care, am putea spune că
tânăra negresă portretizată de artist, a fost martoră. De la dezrădăcinanta perioadă
sclavagistă impusă de Imperiul Britanic, până la Primăvara Arabă care a măcinat ţări
precum Tunisia, Libia şi Egipt, toate au fost perioade de o violenţă atroce ce
au fost îndreptate către populaţiile continentului african. Fie că vorbim de
conflictele cauzate de populaţiile autohtone, cum ar fi ciocnirile dintre
membrii comunităţilor
Tutsi şi Hutu, ambele aparţinând aceleiaşi ţări, respectiv Rwanda, sau
denigrantul Apartheid sudafrican, or răpirea de sclavi, “cauzele” sunt
întotdeauna aceleaşi, rasismul, misoginismul, intoleranţa
politică şi cea religioasă, anterior amintite.
Revenind la liniile
prezente pe suprafaţa lucrării, ele par să amintească de liniile din palmă
care, după cum ştim prea bine, pot fi o metodă de desluşire a evenimentelor ce
urmează să se desfăşoare. Lipsa gurii, care este înlocuită de aceste linii, ne poate trimite cu
gândul la faptul că fetiţa ar putea conştientiza scenariile ce vor avea loc, dar
că a fost adusă la tăcere de către o putere asupritoare, acest lucru
constituind o aluzie la impunerea cenzurii caracteristică tiranilor.
Liniile în cauză mai
îndeplinesc un rol, acela de a ne contura un portret psihologic al tinerei.
Linia fiind înzestrată cu mijloace proprii de semnificaţie, putem deduce mai
multe aspecte ale acestor caracteristici psihologice. În primul rând, toate liniile sunt
subţiri, ceea ce ne dezvăluie atributele de gingăşie şi feminitate. În al
doilea rând, toate
liniile, fiind curbe, ne sugerează
emotivitatea tinerei, puternicul mesaj pe care ea încearcă să ni-l transmită.
În al treilea rând, putem observa faptul că ele sunt puternic curbate, trimiţându-ne cu gândul
la fremătările şi unduirile unor valuri, aducând astfel la suprafaţă
frământarea personajului. În ultimul rând, datorită diferenţelor de grosime a liniilor, putem deduce
complexitatea problemei la care suntem acuzaţi că nu intervenim.
Un alt element al
lucrării este drapajul care poate fi interpretat, în acord cu practica
femeilor musulmane de a-şi acoperi capul, ca lipsă de emancipare a femeilor din statele
subdezvoltate, conflictele de ordin social, politic sau religios mai sus
amintite transformându-se astfel în abuzuri sexuale la care fetiţa ar fi putut
fi supusă.
715108 de linii (Autor: Coralia Diana Ramneantu)
Ceea ce frapează la această lucrare este expresia
personajului principal. Într-o ţinută elegantă şi pregătit pentru un
recital pe care nu o să-l ţina niciodată. Este o muzică surdă a unei figuri androgine a cărei gură este sigilată, nefinalizată şi care ţine în mâini o vioară frântă, fără corzi şi fără cutie de rezonanţă. Degetele
sunt crispate, încordate pe instrument, iar expresia este de tristeţe profundă. Poate fi o trimitere
şi la Cântăreaţa cheală a lui
Ionesco, piesă de teatru absurd.
Este un strigat mut pentru a reînvia muzica interioară, al cuiva incapabil
s-o exteriorizeze. Urechile supradimensionate ne duc cu gândul la o
suprasensibilitate a auzului, la o ureche muzicală cu auz muzical desăvârşit,
condamnată să trăiască în tăcere. Ochii
sunt, de asemenea, întorşi către interior şi par inerţi, lipsiţi de iris, sunt ochii unui
orb.
Siluetele din fundal, conturate din linii, dar
nepersonalizate cu vreun chip-expresie, ne duc cu gândul la auditoriu, la o sala de
concert, la publicul unui spectacol care nu va avea loc. Totuşi, protagonistul
sta cu spatele la public, închis în propria lui disperare. Nodul în
gât, vocea înghiţită, reprimată vorbeşte
despre daruri care nu au posibilitatea să iasă la lumina, despre talent
înăbuşit, despre ratarea vocaţiei.
Vioara îndreptată către privitor este un strigat mut, absurd de ajutor dar
şi o invitaţie fară cuvinte de a desluşi şi scoate din adâncuri, către lumina darurile
fiecăruia, de a performa şi de a ne deschide simţurile către noi înşine, dar şi de a ne dărui
celorlalţi.
E interesantă textura îmbrăcăminţii care are aspect de lemn,
cu meandrele specifice scoarţei copacilor. Lemnul este un vegetal
încremenit. Vegetalul - simbol al vieţii organice, al proceselor vitale
debordante - şi-a încremenit funcţia şi a paralizat
imposibilitatea de mişcare fizică şi sufletesc-spirituală a violonistului. Tot
chipul său e, de
asemenea, îmbătrânit, încremenit în nemişcare. Supradimensionarea calotei
craniene, vorbeşte, în schimb, despre o activitate de gândire la superlativ,
despre o înţelegere de tip superior a tragismului situaţiei şi a
imposibilităţii de scăpare.
E o
lucrare tristă despre un om legat de mâini şi de picioare pe care nimeni nu-l poate
ajuta. E o versiune pesimistă a poveştii personale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu