Timișoara
6 decembrie 2014- 6 ianuarie 2015
În perioada 6 decembrie 2014 - 6 ianuarie
2015, la Librăria Cărturești (Mercy nr.7), a putut fi vizitată expoziția Lizei
Vicol Günther - “Acasă în India”. A
fost, deci, posibil ca India să fie considerată de către privitori un al doilea
cămin, prin intermediul călătoriilor pe care fotoreporterul le-a făcut acolo, iar
apoi le-a zugrăvit prin lentila aparatului de fotografiat.
Ceea ce a semnificat în mod special pentru privitorul de faţă a fost
călătoria pe străzile şi prin casele zonei Old Delhi, a unuia din oraşele
descrise, sau poate de la Jama Masjid până la Templul de Aur din Amritsar,
filtrată de instantaneul adolescentului ce mănâncă pepene într-o oază a
deşertului Thar, şi cel al femeii care se odihneşte înconjurată de copaci şi de
copii, într-un loc al Indiei nu tocmai identificat.
Jama Masjid este un adăpost al veneraţiei islamice ortodoxe; îşi găzduieşte
credincioşii, precum şi relicve ale istoriei sacre, cum ar fi un exemplar
străvechi al Coranului. Templul din Amritsar, pe de altă parte, este un loc al
relaţiei nedoctrinare cu divinitatea, un loc al meditaţiei şi contemplaţiei,
unde tot omul se poate întâlni pe sine însuşi (şi) zeu(l), în ceea ce există
mai frumos.
Deşertul, în acelaşi fel, a fost dintotdeauna un loc al legăturii cu
divinul, prin însăşi sălbăticia şi intransigenţa sa, prin faptul că nu lasă omenescului
nici o şansă, alta decât adevărul în stare pură. Îmblânzirea lui cu o felie de
pepene (care, cumva, tot din sinea pustiului vine) este mai mult decât
liniştitoare, arată salvatoare pe de-a întregul.
Fotografii care reprezintă vagabonzi dormind pe mijloace de locomoţie
improvizate din biciclete, familii între ziduri goale de piatră, uneori chiar
alături de animale, poate şi animale cu veleităţi simbolizatoare – ca de pildă
o vacă neagră –, străzi înguste şi sărăcăcioase, vegheate «filosofic» de câte
un căţel, apar melancolic şi adânc printre studiile de spaţiu ale Lizei Vicol
Gunther.
Culorile formează contraste netăioase între cenuşiul sau maroniul rece al
pietrei, între răceala zidurilor şi căldura unui roz, bleu sau măsliniu de
vegetaţie. Simţirea omenească şi sângele ei se integrează atât de firesc în
osatura stranie a unui mediu, a unui univers aproape mineral, ce formează
cadrul majorităţii imaginilor.
Zugrăvirea «Templului de aur din Amritsar» oferă o desăvârşită perspectivă
oglindită a clădirii, ca o reflectare obiectivată a interiorului fiinţei
omeneşti ce îl priveşte, la fel cum dungile alb-albastre din spatele vehiculelor
improvizate în The Street Sleepers
creează o perspectivizare – relativizare a dramei sărăciei şi tristeţii celor
fără adăpost, completată cu detaliile păpuşii goale şi decrepite din Camera cu bebeluş sau cu capra de gips
vopsit din strada ce găzduieşte micul grup de adolescenţi zâmbitori, în Old Delhi Troopers with Animals.
Comentariul fotoreporterului pentru Femeie
odihnindu-se între copaci şi copii este că titlul rămâne la alegerea
privitorului (între acesta şi cel de Sărăcie
şi durere), poate tocmai pentru a oferi alternativa citirii artei sale într-o
variantă salvatoare şi caldă, spre deosebire de cea «realistă» şi
împovărătoare. India Lizei Vicol Gunther este cu adevărat un «acasă» şi nu un
loc al tăcerii obosite sau tragice…
Autor: Ioana Tătaru
sursa foto:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.385542591532321.94472.162588037161112&type=3
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu