miercuri, 4 februarie 2015

MUZEUL DE ARTĂ- EXPOZIŢIA PAUL NEAGU

Muzeul de Artă
Timișoara
30 noiembrie 2014-25 ianuarie 2015


Chiar din prima sală a expoziţiei lucrărilor lui Paul Neagu, vizitatorul se întâlneşte cu o căldură a bronzului perceptibilă ca o substanţă a minţii, o substanţă interioară ai putea zice. CAP DE STEA 1993, ALERGĂTORUL PE MUCHIE, PEŞTE PESTE POARTĂ, HYPHEN (10,5 x 21,5x12,5 ), PEŞTE, DUBLU HYPHEN ( 14x 25x18 ), toate se completează aşezate în cerc. 

Mai apoi, în conturul unui trup uman alergând, se află o împărăţie de schiţe-cărămizi, vezi structurată o lume care îşi caută, parcă, cuprinsul.


MAN MADE MAN – serigrafie, creioane colorate şi tuş negru, carioca pe hârtie

Se poate adăuga o adevărată listă a varietăţii mijloacelor folosite, mijloace oarecum materiale, fuzionând problematic, într-un fel, cu mijloacele artistice efective, „clasice” (linii, culori):
·        Cărbune şi tuş, gravură pe hârtie : 9 STAŢIUNI CATALITICE;
·        Folie caşerată pe hârtie : COMPUTERUL UMAN;
·        Baiţ,creion: POM;
·        Hârtie tonată, tuş negru, tuş maro: STAREA RĂSUCIRII;
·        Tuş negru şi tuş corector pe hârtie milimetrică Carison: UMBRA DE ARGINT;
·        Creion pe hârtie cerată: PICIOR UMAN, 31 CELULE;
·        Cerneală, pix, ulei pe pânză, colaje...    

Se pare că materia râvneşte din străfunduri o spiritualizare, caută o întâlnire cu viaţa tabloului, că o parte din artist trăieşte în această lume exterioară care i se oferă alegerii, care respiră, pe undeva, libertatea anilor londonezi.

O altă parte, mai complexă, s-a circumscris unui Hyphen.
Această varietate surprinzătoare, expresie a sensibilităţii de excepţie, subliniază nobleţea creaţiei plastice. Altminteri, dacă e să credem că între spirite este o diferenţă tot atât de profundă pe cât lasă produsele lor să apară”, „că nu se deosebesc între ele decât prin variaţiunile unui fond comun”, cum scrie Valery în „Introducere la metoda lui Leonardo Da Vinci”, putem trăi câteva momente în Renaştere.  O secundă de încredere în impresia vie de asemănare între panourile exprimând traiectoria căutării unui sens pentru cele deja vii în spiritul artistului, sau a unei ordini şi însemnările lui Da Vinci, şi timpul devine o punte. În ARTA CELOR 3 LUMI-1981, creion, creioane colorate, tuş negru pe hârtie, e găzduit (sau îngăduit) cuvântul, dar parcă precum o nouă pâlpâire de căutare, deşi aduce minunat de multă lumină. Înţelegem că ne aflăm faţă în faţă cu o lume a distinctului, apoi cu alta a instinctului şi cu o a treia a extinctului, fiecare sub câte un semn: dreptunghiul, triunghiul şi respectiv cercul. Înţelegem aspiraţia spiralată spre o fericire terminativă, durerea subminării artei, alienarea, tehnologia regresivă şi regăsim, într-o diagonală dinamică, HYPHEN-ul. Aflăm despre o nestructurată lume, despre o necunoscută putere, despre o nouă, totală şi cosmică libertate. Ne ancorăm în extaz ca într-o cheie a sinelui infinit, din nou în trei coordonate ale artistului român: moarte, suflet, transcendent.

În lumea instinctuală, cea a timpului, Paul Neagu plasează intuiţia, spontaneitatea şi simţirea. Ai spune, anumite valori. Dacă o forţă tainică, existentă şi în TORNADĂ-UN CÂNTEC AL INTERFERENŢELOR, 2001; INTERSECŢII, 1979;  ANTROPOMORFĂ, 1976; 10 UNGHIURI DREPTE, IRIS, nu s-ar impune mai puternic, ca o forţă  misterioasă a întregului, a unităţii vieţii.


Izgonit prin liniştea armonioasă a tabloului I LOVE YOU, timpul dă târcoale unui semn asemenea unei yota ebraice, despre care Isus a spus că nici măcar ea, cea mai neînsemnată din alfabet, nu va rămâne fără împlinire. De aceea, poate, şi variaţiunile lui HYPHEN. 

Autor: Cristiana Vințan   


   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu