Galeria Calina
Timișoara
24
noiembrie 2014- 9 ianuarie 2015
Ea și el. Doi, nu unu. Fiecare captiv
in lumea lui, într-o închisoare modernă fără granițe, o închisoare formată doar
din distanță și timp. Este cuplul zilelor noastre, un refugiu departe de
propria persoană și un ascunziș pentru fricile fiecăruia dintre cei doi.
Iubirea la distanță aduce conștientizarea
și nesiguranța unei veșnice așteptări. Cuplul zilelor noastre este format din
doi străini care ajung doar să se viziteze între ei din când în când. În
momentul în care împlinirea în iubire nu se întamplă, așteptarea nu se finalizează
niciodată. Acesta este scenariul trist al poveștii.
Momente banale ale vieții
casnice cum ar fi un prânz in doi, curățenia, așteptarea musafirilor, devin
fetiș al zilelor noastre, apogeul unei
vieți lipsite de contact fizic. Imposibilitatea atingerii fizice și a
contactului cu realitatea celuilalt creeaza senzația de spațiu virtual inconsistent și dau tragism întregii
situații.
Când oamenii devin doar cuvinte/concepte:
prin scrisorile pe care și le scriu unii altora, prin parți ale corpului
gravate cu litere negre pe un perete alb, pericolul dematerializării este
iminent. Durerea celor doi este foarte sugestiv reprezentată de două antebrațe
proaspăt tatuate pe care un jurământ este rupt în două, brațe care nu reușesc
să se atingă. Această lucrare este urmată de lucrarea dublă în care fiecare
dintre ei ține partea sa de frânghie. Aceeași senzație o regăsim și în lucrarea
cu unghiile tăiate, ale lui și ale ei, față în față pe un spațiu alb, aproape
atingându-se.
Vom prezenta fiecare lucrare in parte, pentru ca
peisajul să fie complet.
Prima lucrare: prânz in doi, la distanță. Fotografia de sus cu o
farfurie goală, apoi lângă una plină. Fotografia de sub ea una plină, apoi una
goală. Ea nu s-a săturat. El da. Pe
farfuria ei a mai rămas o frunză de salată și
tacâmurile în așteptarea următorului fel. Farfuria de salată care-l așteaptă
pe el este aranjată in formă de coroniță de flori din roșii cherry. Pe farfuria
lui nu mai este nimic si pe cea neatinsă
care ar fi trebuit să fie a ei se vede un ciorchine de strugure desenat din roșii
cherry. Foame și senzația de suprasaturație. Obișnuința și nevoia de a lua masa
în doi.
A doua lucrare: MATURA CU FUNDIȚA ROȘIE: Are o poveste aparte. Când era
mică, tatăl artistei a luat cadou o mătură mamei ei. Acest cadou era folosit in
mod special când veneau musafirii, așa că simbolistica măturii, în cazul de
față capătă valențe cu totul neobișnuite, și integrează simbolisticii banalului
obiect bucuria așteptării unui veșnic musafir.Transfigurarea și întoarcerea pe
dos a crezului generației anterioare.
A treia lucrare: unghiile lui si unghiile ei roșii, ele nu se ating
niciodată.
A patra: WELCOME. Un scaun cu prea multe perne, care împreună cu
mătura cu fudiță roșie formează o idee și mai buna despre cât de multe perne punem
câteodată celor care vin în vizită, încât ajungem să-i incomodăm cu amabilități.
Totul încremenește în spațiul domestic și strălucește de o curățenie ostentativă,
care devine uneori lipsită de trăire și impersonală.
A cincea: două mâini proaspăt tatuate care aproape se ating.
A șasea lucrare dublă: mâini ținând o frânghie și trăgând fiecare în partea
lui. Frânghia este fără capăt si fără început.
A șaptea lucrare: amprentele a doua scrisori rămase pe foaia de dedesubt,
romantismul unei lumi de altădată și care pare a fi singurul combustibil ce
poate întreține focul acestei iubiri. Se deslușesc cu litere apăsate doar
titlurile: Dear Simona, Dear Jay și semnăturile. Restul sunt doar cuvinte care
nu aparțin celor care vin să viziteze expoziția.
A opta: pat de spital cu margarete, pe care Simona le-a primit
de la Jay când era bolnavă la spital. Margaretele au ajuns la ea printr-un
prieten. Ele sunt Jay sub o alta formă, palpabilă.
A noua: un așternut șifonat ca un veșmânt căzut jos și EL /EA
din cuvinte negre pe peretele alb.
A zecea: întorși cu spatele la lume cei doi, Together.
Imaginea finală este cu un impact vizual foarte
puternic și pare a fi manifestul expoziției: cu spatele întors lumii cei doi
iubiți își trăiesc povestea lor de dragoste banală și unică și romantică și
profană. Cu certitudini și îndoieli. Cu bucurie și necaz. Aceeași poveste din
toate timpurile, cu regulile si personajele zilelor noastre. Simona Homorodean
și Jay Thorne.
Autor: Coralia Ramneantu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu