Galeria Calina
Timișoara
5 mai 2014 – 10 iunie 2014
Expoziția
artistei Simona Nuțiu Gradoux – Topographies
secrétes –, a putut fi văzută în
perioada 5 mai – 10 iunie 2014 la galeria Calina din Timișoara. Simona
Nuțiu continuă pe linia experimentelor, utilizând pictura de șevalet, tehnica
colajului și arta obiectuală ca tehnici care conlucrează în direcția aceluiași
demers artistic.
Tema
corpului și a condiției umane este una care obsedează numeroși artiști, dar cu
toate acestea, fiind o temă întotdeauna de actualitate, nu ajunge să pară
uzitată sau să fie privită cu lipsă de interes. Această problematică se
regăsește în preocupările artistei de mulți ani dacă privim retrospectiv, dar
de fiecare dată abordarea este diferită. După cum ne putem aminti, condiția
umană reprezintă o temă predilectă în creația Simonei Nuțiu, însă în această
expoziție vedem, totodată, o întoarcere a sa către pictură, către o artă
bidimensională care să exprime împreună cu obiectele instalație precaritatea
omului în totalitatea sa. Nu doar lucrarea de ansamblu formată din „schelete”
colorate suspendate de tavan poate fi considerată o instalație, ci expoziția în
ansamblul său.
Inițial,
intrând în galerie, expoziția în sine mi-a displăcut, iar sentimentul a rămas
chiar și după observarea lucrărilor de pe prima simeză. Modul în care lumina
era pusă să evidențieze doar anumite părți ale lucrărilor pe pânză îmi părea
nepotrivit. Ulterior, după privirea fiecărei lucrări și organizarea lor mentală
sub forma unui concept unitar mi-am dat seama că particip ca privitor la o
expoziție surprinzătoare, cu o tematică gravă în ciuda culorilor stridente
utilizate. Suntem în această expoziție, ca privitori, cu toții martori la un
proces în care suntem implicați fără să vrem. Fiecare lucrare reprezintă o
topografie, adică un topos identificabil în corp, ca metaforă a sinelui, ceea
ce face ca acestea să fie Topographies
secrétes.
Mesajul
transmis este unul puternic, deoarece artista ne trimite spre imuabilitatea
omului în totalitatea sa. Vedem pe de o parte efemeritatea și precaritatea
trupului uman, dar și eroziunea interiorului, prin urmare a organelor și a
sufletului în contemporaneitate prin prezentarea omului ca mecanism în care
fiecare piesă suferă de eroziune și degradare prin uzare și îmbătrânire. Fragmente
ale scheletului uman sunt ceea ce rămâne suspendat de tavan împreună cu umbrele
aferente fiecăruia, iar alături fragmente de dantură degradată, după ce venele
și arterele încetează să funcționeze. Vedem cum fiecare corp, organ sau schelet
se află într-o stare diferită de degradare, la final rămânând doar fragmente de
dantură sau proteză prinse pe un perete ca un fragment-martor al corpului
pierdut, ceea ce ne trimite cu gândul la faptul că, de fapt, după moarte nu mai
rămâne nimic.
Autor: Nicoleta Papp
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu