vineri, 17 iulie 2015

Plopi- Victoria și Marian Zidaru

Calpe Gallery
Timișoara
4- 22 noiembrie 2014


Calpe Gallery din Timișoara a gǎzduit în perioada 4-22 noiembrie 2014, expoziţia “PLOPI” de Victoria şi Marian Zidaru.

 Expoziţia a cuprins în jur de 40 de lucrǎri, dintre care unele de picturǎ, cum ar fi:” Orizont si ciclul ”Plopi”; altele de sculpturǎ, cum ar fi:” Rege lǎcrimând”-Referire la Constantin Brâncoveanu, “Înger”, “Cuvântul”;
- câteva de broderie, cum ar fi: “Serafim”, “Heruvim”, Împletituri simbolizând Vǎlul Penelopei” şi câteva instalaţii, cum ar fi: ciclul de reprezentǎri ”Alegorii ale  României din ultimii 25 de ani”, “ România între Uniunea Europeanǎ şi Rusia”,  “Sistemul”, “Noi suntem ceea ce mâncǎm”,  etc.


Marian Zidaru s-a născut la Baloteşti, pe 22 august 1956, este sculptor, desenator și pictor. Soţia sa, Victoria Zidaru, născută satul Liteni aparţinând de comuna Moara, din judeţul Suceava, pe 17 mai 1957, este sculptoriță și pictoriță. Opera sa artistică include lucrări de pictură, grafică, sculptură și broderie.  Au absolvit în Bucureşti Institutul de Arte Plastice Nicolae Grigorescu, Secţia Sculptură, unde timp de mai mulţi ani şi-au consolidat şi cariera artistică fiind totodatǎ membri ai Uniunii Artiştilor Plastici din România.  În ultimul timp, soţii se refugiază de mai multe ori pe an în Liteni pentru a crea operele, pe care ulterior le expun şi le vând în Bucureşti.


Pe Marian şi Victoria Zidaru îi găsim în căsuţa bucovineană din satul sucevean Liteni, comuna Moara, în spaţiul în care Dumnezeu stă cu ei în casă. Muncesc zilnic la proiectul lor „de suflet”, construiesc un spaţiu tradiţional, cu ateliere, destinat unei Ferme de Artă. În locul făurit de mâinile lor se vor aduna pe timp de vară colegi, artişti şi copii din Bucureşti, care se vor îndeletnici cu meşteşugul ţărănesc sculptural, întors la el acasă.

Marian Zidaru: ”E frumos aici. Ferestrele casei dau spre răsărit, iar ziua începe cu Soarele, care crează armonie, din care se nasc celelalte, creaţiile noastre. Noi ne raportăm întotdeauna la acest tip de relaţie: între natură şi interiorul uman, care filtrează ceea ce vine din afară. Este vorba mai degrabă de creaţia care vine din raportul om-divinitate, pentru că Dumnezeu este cuprins în natură. El a creat prin Cuvânt, piatra, lemnul pe care noi îl modelăm. Omul creează ce-i transmite Creaţia.
„Eu mă consider un artist plastic, nu contemporan. Vrând, nevrând, sunt contemporan, pentru că sunt în viaţă, dar arta contemporană nici eu nu o înţeleg, pentru că este o ciudăţenie, un teribilism asumat uneori, are tonalitatea unui lucru făcut la întâmplare. Noi ne-am întors la Liteni, ca să redescoperim echilibrul, să înţelegem unde ne aflăm, să înţelegem ce este demn, ce este decent. Noi milităm pentru o artă spirituală, pentru o artă întoarsă la ea acasă. Încercăm să redimensionăm arta religioasă, pe care o încărcăm cu elemente simbolice, divine. Un obiect încărcat cu rugăciune, emană rugăciune. Depinde pe ce poziţie se situează artistul. Artistul propune armonii, repară dezechilibrul social. De asta ne-am întors în acest spaţiu rural, pentru a deveni naturali şi fireşti în ceea ce facem.”[1]
 
Victoria Zidaru: „Artistul este un ucenic al lui Dumnezeu. El este cel mai aproape de actul creaţiei. La început, când Dumnezeu a luat pământul şi l-a plămădit pe om din el, când a suflat peste el duh, de fapt El a creat un prototip. Or artistul creează tot prototipuri.”

România între Uniunea Europeană și Rusia
 „În ziua de astăzi, lucrurile stau atât de pe dos, încât aproape că nu mai găseşti mesaje în obiectele create de artişti. Şi atunci, nouă ne este frică, într-un fel, de obiectele pe care le facem, pentru că e o mare responsabilitate să semnezi un obiect, să-i dai drumul în lume. El este ca o bombă, la nivel de subconştient: poate să facă rău sau poate să facă bine. El poate înţelege obiectul meu într-un mod greşit. Obiectul de artă este ca un rezervor care nu se opreşte niciodată, care emană ceva în permanenţă. De aceea, noi încercăm să nu producem stricăciune, ci dimpotrivă.
 Noi cel puţin am încercat să fim adevăraţi cu aceste obiecte şi să punem în ele lucruri umane, care aparţin omului: frumuseţe, armonie, speranţă. Acesta este mesajul lucrărilor noastre.”[2]

 În urma dialogului avut cu domnul Marian Zidaru putem afirma că expoziţia de la Calpe se centreazǎ în jurul ideii de plop, arbore care simbolizeazǎ amintirea, mai mult decât speranţa, timpul trecut, mai mult decât viitorul renaşterilor, ceea ce s-ar putea traduce printr-o apreciere mai degrabǎ a timpurilor trecute dacât a celor prezente. În urmǎ cu 25 de ani, plopii  de o parte şi de alta a drumurilor, erau un fel de îngeri pǎzitori ai acestora, protejându-le, dar şi al oamenilor, a românilor, prin umbra lor fǎcând cǎlǎtoria mai placutǎ, dar,… ca un revers al medaliei, putând fi fatali pentru şoferii neatenţi.

Regele lăcrimând
Regele lǎcrimând parcǎ ar vrea sǎ ne atenţioneze asupra lipsei de orizont, ce ne-ar putea aştepta, dacǎ ne  îndepǎrtǎm de adevǎratele valori umane, morale şi spirituale, cum am vǎzut în seria de Alegorii ale României, ce corespund diferitelor etape prin care a trecut ţara de la momentul Revoluţie pânǎ în zilele noastre :

România ca o zonǎ de graniţǎ între Est şi Vest:

Aici este Estul
România ca teren de luptǎ, scaldatǎ de sângele eroilor:

România în timpul Revoluției
 România de dupǎ Revoluţie, care arǎta aidoma unei  domnişoare, care nu vedea prea departe:

România de după Revoluție
 România de mai târziu,ca o hoaţǎ:

România ca o hoață
România ca ţarǎ a ţiganilor:

România asociată cu țiganii
Sau ca o Românie care trǎieşte în întunericul neştiinţei de a ieşi la luminǎ:

România lipsită de lumină
…şi a nevoii intervenţiei divine prin îngeri, care sǎ ne cǎlǎuzeascǎ spre calea cea dreaptǎ,  hrǎnindu-ne pe cele trei  nivele, cu lucruri bune, mesaj transmis de ansamblul de lucrǎri, care ca într-o metaoperǎ, întǎreşte aceastǎ idee.

Plopul sprijinit pe cruce, accentueazǎ idea de comunicare între cer şi pǎmânt, de jos în sus şi de sus în jos, prin înger. Tot îngerul este cel care vegheazǎ asupra înţelepciunii, adevǎrului şi perfecţiunii morale, simbolizate de cub. De asemenea, Divinitatea ne protejeazǎ prin îngeri, ar spune lucrarea Plop sprijinit pe cerc, iar Plopul sprijinit pe Pǎmânt sau Pǎtrat ar putea sǎ ne ducǎ cu gândul la ideea de funcţie maternǎ a pǎmântului, care dǎ viaţǎ, dar o şi ia înapoi, tot prin înger.

Luând în considerare ideea de drum, sau de cale, am mai putea spune cǎ Drumul Împǎrǎtesc sau Calea cea Dreaptǎ se terminǎ simbolic la Ierusalimul Ceresc, ea desemnându-l pe Hristos ca fiind : Calea, Adevǎrul şi Viaţa, dorind probabil sǎ  sugereze ca, în drumul nostru prin lume, sǎ nu ignorǎm Divinitatea.

Diferite ipostaze ale plopului
 Familia Zidaru  este un exemplu aparte de duet creator din peisajul artistic românesc. Trǎiesc şi lucreazǎ împreunǎ ( cu idei diferite ) de câteva decenii, au un stil vestimentar şi de viaţǎ arhaic/ecologic.

 Putem spune cǎ îşi extrag temele dintr-un izvor cultural comun al umanitǎţii, dar le dau o amprentǎ personalǎ.
  

Bibliografie:
-Jean Chevalier, Alain Gheerbrant, Dicţionar de Simboluri, Editura Artemis, Bucureşti

Resurse Internet:
 -http://www.Doxologia.ro “Un obiect încǎrcat cu rugǎciune, emanǎ rugǎciune”
- https://ro.wikipedia.org/wiki/Marian_Zidaru

Autor: Andrea Ioana Kelemen


[1] http://www.Doxologia.ro/ Miercuri, 29 Feb. 2012/ “Un obiect încǎrcat cu rugǎciune, emanǎ rugǎciune”, accesat în data de 6 Iulie 2015, ora 18.00
[2] http://www.Doxologia.ro/ Miercuri, 29 Feb. 2012/ “Un obiect încǎrcat cu rugǎciune, emanǎ rugǎciune”,
Accesat în data de 6 Iulie 2015, ora 18.00

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu