vineri, 1 august 2014

MASTER ISTORIA ARTEI, PATRIMONIU, CURATORIAT


ADMITERE

Perioada de  înscriere: 8-16 sept. 2014, între orele 8-15
Perioada susținerii probelor: 18-19 sept. 2014, începand cu ora 8


Procesul de admitere se desfăşoară conform Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011 şi a Regulamentului de organizare si desfăşurare a admiterii la studiile universitare de masterat al Universităţii de Vest din Timişoara.

Probele de concurs sunt următoarele :

1.      Interviu pe baza portofoliului
      (se notează cu admis sau respins)

      Portofoliul va conţine următoarele:
a. CV care să conţină informaţii personale, activităţi sau preocupări care să dovedească interesul pentru domeniile istoria artei, curatoriat, patrimoniu, limbi străine cunoscute
b. Lucrarea de licenţă în copie
c. Listă de lucrări publicate (dacă este cazul)
d. Certificatul de competenţă lingvistică (în copie)

2.      Prezentarea proiectului personal de cercetare
 (se notează cu note de la 1 la 10)

Proiectul personal de cercetare, punct de pornire cercetarea proprie de licenţă (maximum 3 pagini, aproximativ 9000 de semne)

·         Înscrierea la concursul de admitere se face numai pe baza diplomei ce finalizează ciclul I de studii universitare, indiferent de domeniu.

·         Proiectul personal şi punctele a,b,d din portofoliu vor fi prezentate în format scris şi digital pe CD/DVD şi vor fi depuse la înscrierea candidatului, odată cu dosarul .

·         Lucrarea de licenţă (punctul c) va fi prezentată doar digital pe acelaşi suport CD/DVD.

·         Cele două probe se vor desfăşura în zile diferite la sediul Facultăţii de Arte şi Design. Data, ora şi sala vor fi anunţate în prealabil.

Bibliografie orientativă Master Istoria artei, patrimoniu, curatoriat
Archer Michael Art Since 1960, Thames and Hudson, London, 1997
Gombrich Ernst, Istoria artei, Pro Editura, 2007
Honnef Klaus Contemporary Art, Taschen Verlag, 1990
Cârneci, Magda Artele plastice în România, 1945-1989, Ed. Meridiane, Bucureşti, 2000
Pintilie, Ileana Actionism in Romania During the Communist Era, Ed. Idea Design & Print, Cluj, 2002
Prut, Constantin Dicţionar de artă modernă şi contemporană, Ed. Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2002
Titu, Alexandra Experimentul în arta românească după 1960, Ed. Meridiane, Bucureşti, 2003
                                                                                                                                                      
PREZENTARE GENERALĂ:

Programul masteral Istoria artei, patrimoniu, curatoriat urmează să dezvolte anumite competenţe culturale specifice domeniului de studiu, edificate pe dezvoltarea culturală având la bază cunoaşterea sistematică şi inovarea. Iniţierea acestui program este urmarea firească a  solicitărilor studenţilor şi absolvenţilor de licenţă, dornici să aprofundeze şi să-şi dezvolte cunoştinţele de specialitate în acest domeniu pentru a putea face faţă cerinţelor  pieţei de muncă. Disciplinele propuse, prin conţinutul tematic, vin în întâmpinarea eforturilor studenţilor masteranzi de a dobândi un înalt şi competitiv nivel de pregătire profesională.

Conţinutul curriculei masterale şi a programelor analitice deschid o serie de oportunităţi cursanţilor în ceea ce priveşte intensificare formării prin utilizarea tehnicilor de cercetare, dobândirea metodelor de operare în câmpul artelor vizuale, al patrimoniului cultural, dar şi al instituţiilor de artă contemporană.

Sunt aprofundate, pe de-o parte, cunoştinţe de specialitate abordate pe parcursul ciclului I de studii universitare, pe de alta parte este introdusă o problematică nouă, relevantă pentru momentul actual. Relaţionarea planului teoretic cu proiectele şi aplicaţiile practice creează premisele formării unor metode constructive necesare educaţiei permanente.

Obiectivele urmărite cu acest masterat sunt:

- Dezvoltarea multiculturalismului, a dialogului intercultural şi interdisciplinar, a abilităţilor superioare de cercetare independentă, iniţierea şi participarea la derularea proiectelor interactive, organizate în cadrul programului de pregătire masterală, dar şi în cadrul Facultăţii sau de către organizaţii de profil.

- Deprinderea studentului masterand cu o atitudine proactivă şi participativă, care să întărească abilităţile de cercetare independentă.

-  Capacitatea de a aplica metode de cercetare avansată în câmpul artelor vizuale şi de a dezvolta munca în echipă în grupuri de cercetare organizate în funcţie de proiecte culturale şi artistice.

În urma studiilor masterale se pot obţine calificări şi competenţe în următoarele domenii: cercetare şi expertiză în artele vizuale, curatoriat, conservare  muzeală, management artistic şi cultural, impresariat artistic, consiliere culturală, jurnalism cultural (comentatori media în domeniul artelor vizuale), critică de artă, educaţie artistică, practică editorială.
Posibilele locuri de muncă sunt: muzee, institute de cercetare, galerii de artă, centre culturale, fundaţii şi ONG-uri culturale, radio, televiziune, presa scrisă culturală, învăţământ general şi de specialitate, edituri - carte de artă.

CADRE DIDACTICE:


Ileana Pintilie este profesor universitar doctor la Departamentul de Arte Vizuale al Facultăţii de Arte şi Design, unde susţine cursurile de Istoria artei moderne şi contemporane internaţionale şi româneşti, cursul de Teoria criticii de artă, precum şi cursul de Practici curatoriale. Este istoric şi critic de artă, vicepreşedintă a Asociaţiei internaţionale a criticilor de artă (AICA, filiala România), este curatoare independentă a mai multor proiecte, între care Festivalul internaţional de performance Zona Europa de Est (www.zonafestival.ro). A fost curatoare pentru România la expoziţiile internaţionale: Body and the East, (Ljubljana, 1998), Shaping the Great City, Viena şi Los Angeles (1999 –2001), Kontakt…Works from the Collection of Erste Bank Group, MUMOK, Viena (2006), Subversive Practices. Art under Conditions of political Repression: 60s-80s / Europe - South America, Würtembergische Kunstverein, Stuttgart (2009).

 Este autoarea a numeroase studii şi articole despre arta modernă şi contemporană românească, despre arta central-europeană, apărute în volume, cataloage şi reviste de specialitate în ţară şi în străinătate. A publicat volumul Acţionismul în România în timpul comunismului, Editura Idea, Cluj, în română şi engleză în 2002, iar împreună cu Roxana Nubert Mitteleuropäische Paradigmen in Südosteuropa. Ein Beitrag zur Kultur der Deutschen im Banat, Praesens Verlag, Vienna, 2006; a mai publicat, între altele, volumului Timişoara între tradiţie şi modernitate. Pedagogia artistică în secolul al XX-lea, Brumar, Timişoara, 2006,  Borderline. In Search of a New Model, Idea, Timişoara, 2009, Ştefan Bertalan. Drumuri la răscruce, Triade, Timişoara, 2010. 

Prezentarea cursurilor:

  • Cursul Evoluţia criticii de artă urmăreşte să familiarizeze masteranzii cu problematica artei moderne, cu particularităţile limbajului artistic. De asemenea cursul oferă o structură teoretică, menită să asigure formarea judecăţii de valoare în domeniul artei, punând la dispoziţia masteranzilor un instrumentar ştiinţific şi o metodologie care  ţin de domeniul criticii de artă.
  • Cursul Interferenţe culturale şi artistice în arta modernă şi contemporană îşi propune să dezvolte teme ale artei moderne (avangarda) în context cultural mai larg, în care artele vizuale au un rol important, alături de alte genuri artistice experimentale. Ulterior, idei ale avangardei secolului al XX-lea sunt reiterate de către neoavangarda anilor 1960-70. Vor fi prezentate conexiuni între diferite curente de idei şi arta contemporană (influenţa tehnologiei, a conceptelor filosofice, ale logicii matematice şi ale lingvisticii asupra artelor vizuale actuale).
  • Cursul Instituţii de artă contemporană şi relaţia cu piaţa de artă oferă masteranzilor posibilitatea studierii mai multor tipuri de instituţii de artă contemporană (de la muzeul de artă contemporană, la institutul de artă contemporană şi la galerie), a politicilor culturale ale acestor instituţii şi piaţa de artă şi cotaţiile stabilite de aceasta. Se are în vedere dinamica instituţiilor amintite mai sus în stabilirea unor valori canonice şi raportarea acestora la valorile financiare.

Gabriel Kelemen este lector universitar doctor la Universitatea de Vest din Timişoara, Facultatea de Arte Plastice şi coordonatorul secţiei de Istoria şi Teoria Artei din 2011. Susţine cursuri teoretice în domeniul istoriei civilizaţiei şi culturii, culturii populare urbane, culturologie, documentaristică precum şi cursuri transversale în domeniul arheologiei şi patrimoniului.  În teza de doctorat cu titlul Universalitatea principiului sferă-spirală, susţinut sub îndrumarea Prof. Univ. Dr. Alexandra Titu, analizează probleme ale arhetipului, experimentului şi istoricităţii în contextul civilizaţiei umane. Participă la o serie largă de proiecte, conferinţe şi simpozioane naţionale şi internaţionale din domenii precum istoria artei, antropologie, antropozofie, arhitectură, reabilitarea patrimoniului etc. Organizează, promovează şi susţine proiecte culturale ale artiştilor pe plan local şi naţional. A publicat volumele Originea formei. The origin of form, Arhetipul sferă- vortex. Influenţe asupra culturilor umane, Vibraţie-formă-simbol, numeroase articole si recenzii. Membru ICOM (Consiliul Internaţional al Muzeelor), AICA (Centrul Internaţional pentru Artă Contemporană), UAP (Uniunea Artiștilor Plastici din România), AGIR (Asociaţia Generală a Inginerilor din România). Membru în asociaţii culturale locale precum Asociaţia Piaţa Unirii, Fundaţia Rubin, Ariergarda, Timişoara - Capitală Culturală Europeană şi altele.

Prezentare cursuri:

  • Cursul Paradigme culturale în artele vizuale urmăreşte formarea deprinderii la viitorii operatori culturali (cercetători, muzeografi, manageri, galerişti, curatori, critici de artă, operatori media) de a contextualiza istoric fenomenul artistic în cadrul larg al culturii şi civilizaţiei, de a aplica criterii de valorizare pertinente.  Metodele didactice alternează prelegerea şi expunerea cu dezbaterea, proiecţiile şi dialogul în cadrul seminariilor.
  • Prin cursul Hermeneutică şi creaţie se urmăreşte formarea capacităţii masteranzilor de a judeca, de a argumenta, de a se plasa pe o poziţie critică în raport cu fenomenul cultural-artistic în deplinătatea  desfăşurării lui. Utilizarea unui vast material ilustrativ are ca scop familiarizarea cursanţilor cu opera de artă creată într-un anume context social,  cultural şi religios, urmărind mutaţiile imagologice conexe specifice arealului cutumiar.
  • În cadrul cursului Autenticitate şi original în artă se urmăreşte oferirea unei imagini de ansamblu asupra operei de artă în raport cu fenomenul cultural. Cursul oferă repere importante din istoria artefactului uman în relaţie cu obiectul utilitar, obiectul cultic şi graniţele fragile ale expertului în evaluarea autenticităţii operei de artă, privită în contextul istoric. Se vor efectua studii de caz cu exemplificări in situ.

Andreea Lazea este cercetător științific al Universității de Vest din Timișoara și cercetător asociat al Centrului Regional Francofon de Studii Avansate în Științe Sociale (CEREFREA). A obținut doctoratul în științe sociale la Universitatea Bordeaux și Școala Națională de Studii Politice și Administrative București, cu o teză despre patrimonializare. În perioada 2005 – 2009 a fost bursieră a Agenției Naționale a Francofoniei, iar din 2011 predă cursuri în domeniul antropologiei și patrimoniului cultural. A publicat lucrarea Pentru o antropologie a patrimoniului și patrimonializării. Perspective asupra monumentelor istorice în România la Editura Lumen în 2012, precum și studii în reviste științifice internaționale și în volume colective. Cercetările sale includ teme precum patrimoniul și patrimonializarea, arta publică în România, memoria socialismului în societățile contemporane.

Prezentare cursuri:

  • Cursul Patrimoniu cultural – perspective românești și europene îi familiarizează pe masteranzi cu ceea ce se întâmplă în plan național și internațional în domeniul protejării și promovării patrimoniului cultural. Pornind de la texte teoretice de primă importanță, parcurgând recomandările actuale în domeniu și aprofundând studii de caz românești și europene, masteranzii vor dobândi o cunoaștere completă a valențelor multiple ale patrimoniului și vor fi pregătiți să inițieze și să dezvolte ei înșiși programe culturale în această sferă. În plus, vizitele de studiu la instituții culturale importante vor pune în lumină diverse modalități complementare de protejare și punere în valoare a moștenirii culturale materiale.
  • Urmând cursul Managementul proiectului cultural, masteranzii noștri vor dezvolta competențe diverse, necesare elaborării, implementării și evaluării proiectului cultural. Nu vor lipsi orele de învățare interactivă și dezbatere, precum și aplicarea cunoștințelor teoretice la diferite cazuri care prezintă interes pentru masteranzi. Dezvoltarea creativității și găsirea de soluții neconvenționale pentru rezolvarea problemelor sunt alte avantaje pe care le oferă acest curs, creat pentru a răspunde nevoii tinerilor de a-și construi cariere de succes într-o societate competitivă și dinamică.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu