Expoziția Muzeului de Artă "Gheorghe Anghel"
Drobeta Turnu Severin
Clădirea care adăposteşte Muzeul de Artă din Drobeta
Turnu Severin este un veritabil monument de arhitectură. Stilistic se înscrie
în unitatea arhitecturală a oraşului, dominată de eclectismul barocizant,
occidental. Ceea ce o impune în faţa altor construcţii este impozanţa
volumetrică bine pusă în evidenţă de peisagistica parcului său, iar
rafinamentul şi somptuozitatea interioarelor sunt valenţele ce îi oferă alura
unui palat.
Este aici minunat reprezentat fenomenul plastic al
sec. XX. Simezele muzeului etalează numeroase capodopere semnate de mari nume precum
Petraşcu, Pallady, Tonitza, Iser, Ressu. Pentru ca paleta să fie nu
numai diversificată, ci şi întregită, li se alătură, într-o polemică cromatică,
portrete, compoziţii, naturi moarte sau peisaje din creaţia altor personalităţi
ale artei româneşti - Băeşu, Steriadi, Mutzner. Nu lipsesc exponenţi ai artei
postbelice cum ar fi Corneliu Baba. Patru lucrări semnate de pictorul
mehedinţean Dumitru Ghiaţă sporesc forţa expoziţiei actuale. Prin prezenţa
volumetrică a sculpturilor în marmură, piatră, lemn sau bronz, semnate
Alexandru Severin, se desăvârşeşte colecţia expusă a muzeului severinean.
![]() |
Camil Ressu, Două țărănci |
De fapt, expoziţia se sprijină pe un schelet
alcătuit din mai multe lucrări aparţinând lui Camil Ressu, Iosif Iser şi
Dumitru Ghiaţă. Tablourile sunt expuse în ceea ce a fost pe vremuri sala
Pallady de la etaj şi în sala geamănă de la parter. Sus, chiar sub luminator, se
află sculptura lui Severin denumită «Profil de fată», care dă viaţă ca o inimă
întregii expoziţii, având grupate ca un şirag de petale în jurul său,
tablourile.
Prima decadă a secolului 20 este reprezentată de
Camil Ressu, cu spiritul său realist anti-sămănătorist. «Două ţărănci»
demonstrează atât capacităţile sale portretistice, cât şi pe cele
compoziţionale. Deşi mediul este rural, atmosfera nu e idilică. Ţăranul apare
în relaţie cu câmpul, într-un spirit vesel, iar reprezentarea nu este
dramatică.
![]() |
Iosif Iser, Arlechin |
În continuarea prezentării apar picturile lui
Iosif Iser, cel care a adus în plastica românească plusul de lumină aparţinând
pleiadei marilor colorişti. «Familia de tătari» descoperă lumea Dobrogei, colorată
de etniile ei orientale. Tabloul, segment al vieţii tătărăşti din regiune, are
personaje privite ca singulare, fără trăiri comune. Nimic nu le leagă, nici
spaţiul, nici timpul. Ele par îngheţate într-o secundă suspendată în tăcere.
Sentimentele nu unesc nici ele. Dacă nu lipsesc cu desăvârşire, ele sunt
uitarea şi visul. «Arlechinul», la rândul său, abordează teme majore ale
plasticii universale, subliniind, compoziţional şi cromatic, întreaga dramă
umană, dusă până la extrem – înţelepciunea de a spune lucruri grave cu o mină
de comic.
Din cele 82 de lucrări ale lui Dumitru Ghiaţă
aflate în posesia muzeului au fost alese pentru această expoziţie doar câteva,
dintre care florile, o pădure de fagi, o compoziţie figurativă şi «La capăt de
ogor». Peisajele au o remarcabilă forţă a evocării locurilor pe care artistul
le-a iubit şi pictat – lumea gorjeană sau
mehedinţeană. Echilibrat şi sobru, el nu se lasă sedus de pitorescul uşor
sau decorativismul de convenienţă. În peisajele rurale, pictorul sondează stări
de spirit colective, ce definesc locul în care îşi plasează imaginea. Crăiţele
şi florile sale violet sunt şi ele pictate cu o emoţie reţinută, ce le
păstrează prospeţimea. Ele nu sunt exuberante, melancolice sau telurice. Nu au
parfum îmbătător, dar sunt suave şi încărcate de poezie. În buchete simple,
florile lui Ghiaţă surprind prin irizări de culoare, date de limpezimea luminii
care cade asupra lor. Verdele său este de smarald, iar violetul puternic –
armonizat îndrăzneţ cu roşul de rubin. Toamnele sunt şi ele invadate de brunuri
coapte, ca smalţul ceramicii româneşti. Cu o astfel de putere de seducţie a
culorii, Dumitru Ghiaţă a realizat miracolul artei sale, statornicindu-i un loc
important în plastica românească.
![]() |
Samuel Mutzner, Portret |
Această serie centrală, aşezată ca un nucleu în jurul sculpturii lui Alexandru Severin, este înconjurată la rândul său de picturi cum ar fi «Les arts», a lui Theodor Pallady sau «Femeia în parc», de Jean Al. Steriadi. Prima lucrare constituie o imagine specifică a traiului bucureştean interbelic, ce surprinde femeia în atitudini şi preocupări cotidiene, înconjurată de ambianţa intimă a casei, cu cărţi şi reviste. Tabloul lui Steriadi este desprins din orientările realiste, şi foloseşte culoarea în contururi ferme, cu volume sculpturale. Picturalitatea sa este realizată aici doar prin câteva efecte solare, obţinute prin tuşe spontane, ce surprind parcă o adiere.
S-ar putea vorbi apoi despre «Portretul de femeie»
cu evantai al lui Samuel Mutzner, care pune în lumină o atitudine atentă şi
generoasă în faţa cercetării expresiei, capabile să reliefeze esenţa
caracteristică a unui aspect intim, sentimentul; fără a-l transforma în
euforii, fără a pierde esenţa prin exagerare, prin exuberanţă. Deşi senzuală,
această artă surprinde ceea ce de regulă nu s-a reuşit până la impresionişti:
impalpabilul, emoţia, trăirea clipei. Fastuos prin ţinută şi accesorii,
personajul este totuşi o singură emoţie, aceea a aşteptării trăite de oricare
femeie. Lumea interioară, radiantă şi în preajmă, dă sentimentul că ea speră în
împlinirea aşteptării. De aceea, frumuseţea este sporită. În ceea ce priveşte
«Orientala» lui Nicolae Tonitza, ea redă, în culori surdinizate, o atmosferă
lirică, dar imobilă, specifică lumii Orientului, tânăra părând copleşită, chiar
topită în toată căldura acelui ţinut exotic. Lumina, rafinat reflectată, redată
cu ajutorul acestor culori, creează un ecleraj aparte, ce pune în evidenţă
trăsăturile particulare ale personajului, dar şi limbajul plastic folosit de
pictor. Forţa sa stă în acel element care ritmează acţiunea, artistul
stăpânind, ca nimeni altul, puterea de a domina în acest fel spaţiul.
![]() |
Nicolae Tonitza, Orientală |
Corneliu Baba închide cronologic şiragul de
nestemate picturale printr-un “Portret de tânăr”, unde sunt puse în evidenţă,
ca în toate lucrările sale, incredibilele lui resurse de portretist, capabil să
exprime cu adâncime psihologică fizionomia morală a personajelor. Tehnica vădeşte
efecte de clarobscur şi contraste dramatice. Formele sale sunt şi aici ferm definite, aproape sculptural, printr-un
desen concis şi o cromatică robustă.
![]() |
Corneliu Baba, Portret |
Luminatoarele cu
vitralii de la etajul superior al clădirii, unde se află a doua sală de
expunere a micii dar bogatei colecţii, îi aduc un plus de poezie şi mister,
astfel încât nimic să nu lipsească acestui spaţiu vrăjit, pentru
întâlnirea spiritelor înalte ale marilor plasticienii români, prezenţi în
expoziţia din această perioadă a Muzeului de artă din Drobeta Turnu Severin.
Autor: Ioana Tătaru
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu