duminică, 11 mai 2014

CIPRIAN HOMORODEAN-MOVE ALONG NOTHING TO SEE HERE

Galeria Calina
Timișoara
13 decembrie 2013 - 31 ianuarie 2014
O sală mare și albă, supraluminată. Goală. În mijloc o grămadă uriașă de bani. Teancuri fără număr de bancnote de un dolar legate cu elastic pentru borcane; galben. Muntele de bani stă aruncat pe jos în mijlocul podelei. Pur și simplu zace acolo ca o grămadă de gunoi menajer. Din stradă se vede un afiș: “Mergeți mai departe, că nu-i nimic de văzut aici ”. Dinăuntru e fascinant să urmărești cum sute de trecători se perindă prin fața vitrinei fără ca măcar să întoarcă capul. Dinafară este năucitor și incredibil să observi o comoară turnată în mijlocul unei camere goale.


Inside. Miroase a ziar. Bancnote reale de un dolar amestecate (în demersul meșteșugăresc al artistului de a întrema legăturile de câte 100 de bucăți), cu replici xerox color ale bancnotei de un dolar. Hârtia de ziar e tăiată în forma și dimensiunea  perfectă, decupată corect și impecabil din punct de vedere tehnic. Amestec bizar și fascinant între real și copie, între valoare și simulacru, între hârtie care a avut soarta să fie imprimată cu o ștampilă de 1 dolar sau hârtie care a fost doar un anunț imobiliar. Prima și ultima hârtie dintr-o legătură sunt mereu dolari (adevărați sau copie xerox). Miezul este alb, sau umplutură.

Omul în adânc și la suprafaţă? Societatea în complexitatea și anonimatul ei? Societatea de consum cu valoarea falsă și lipsa de sens? Psihologia mulțimii și a individului cu măștile pe care le poartă și cu golul interior?

Hipnoza banilor este incredibilă, pentru că majoritatea celor care văd grămada de bani se reped în cea de-a doua încăpere, și de-abia apoi revin în prima sală, situată la intrarea în expoziţie unde tot peretele este tapetat cu anunțuri publicitare ale autorului. E goana și mirajul unei comori care ți se dă fără să faci nimic. E capcana că exista ceva gratis pe lume.

Autorul se vrea a fi un român fără nume din mulțimea de emigranți în căutarea unui loc de muncă. Experimentul (real ) a avut loc în Spania, într-una din marile metropole, unde orașul a fost împânzit cu aceste afișe (și în spaniolă și în română, cu scris de mână sau pe calculator) cu anunțuri de angajare – trecând prin toate registrele lingvistice și adresându-se tuturor mediilor sociale. Anunțurile au toate același număr de telefon (de Spania, număr real: 663.166.421 )  și sunt serioase sau comice, macabre sau absurde, frivole sau atemporale. De la cele 300 de anunțuri puse peste tot: stații de metrou și tren, baruri, instituții, mijloace de transport în comun, hiper-market-uri feed-back-ul a fost: zero. Nici măcar o persoană nu a sunat.


Acest tip de “performance” are de-a face cu drama existențială a unui emigrant care face orice pentru bani. Idolul fără chip al consumerismului  distruge rădăcini și existențe. Nu mai găsim sens și realitate într-o căutare de asemenea fel. “ Fac orice pentru bani” e un mesaj cu iz decadent a unei societăți fără repere și în destrămare. Și în acest “orice ” mai sunt incluse toate posibilitățile pe care le are un om pentru a supraviețui. Atunci când ai nevoie de bani pentru că îți este foarte foame  îți amintești tot ce știi să faci. Experimentul e și un studiu viu al unei școli a vieții pentru care nu avem diplomă și facultate, dar care este ceea ce suntem noi cu adevărat atunci când uităm tot.

Acest orice înseamnă: traduceri, picturi murale, reparații Iphone, spălare geamuri, servicii de pază, chelnerie, economie, meditații la limba engleză, sculptură, menaj, decorare, grădinărit și servicii “inedite”: baci la oi, baby-sitter,  gigolo,  magician, bucătar, chiromant, masaj, cursuri de golf, model nud, plimbarea și hrănirea animalului de casă, etc.

A treia parte a expoziției este o proiecție într-o latură a încăperii, nu la fel de luminată, a unui filmuleț cu o mașină Dacia. Și un drum care rulează… Este Dacia aia ruginită de acasă pe care înainte să plec în țări străine, eu, emigrantul,  am parcat-o în curte și pe care o împresoară bălăriile. E forfotă și mișcare în jurul acelui loc și natură. Mașina Dacia și țara Dacia. Patria sufletului și drumurile nesfârșite.
Avem de-a face cu trei domenii simbolice:
1.      Banii. În jurul lor se derulează toată acțiunea. Ei sunt punctul central și centrul de interes al expoziției. Ei sunt dumnezeul zilelor noastre și mirajul puterii, bogăției și siguranței, un pol Nord într-o lume fără busolă.
2.     Anunțurile:  goana supraviețuirii. Drama emigrantului (non-cetățeanul) care nu mai are rădăcini și identitate, într-o societate care te depersonalizează și  care demitizează rostul și sensul existenței.
3.      Dacia. Cu rol simbolic de catalizator. E tărâmul Văii Plângerii și este originea și sensul originar.

Aceste trei domenii se împletesc într-un dans halucinant al trecutului, viitorului și prezentului, în ceea ce am putea numi sub un termen generic “biografia căpșunarului”. E o horă a zilelor noastre. E un solo show, adică o dramă la persoana întâi. Expoziția “Move along, nothing to see” este  impresionantă prin felul în care îmbină realitatea, arta,  biografia, performance art  și  arta conceptuală.

La finalul expoziției, pe un perete negru, ultima lucrare e un  semn - o plăcuță de marmură, care se pune pe monumentul funerar. Ea are gravat doar anul nașterii autorului(1982), iar bucata în așteptare e albă, neatinsă. Acest petec de marmură este piatra de boltă a expoziției, este “memento mori”,( omule aminteşte-ţi că ești trecător). Această planetă este butonul de la semnalul de alarmă.

Autor: Coralia Diana Ramneantu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu